februari

Miranda Snoeren aan het roer van het WIN-project

miranda

Miranda Snoeren heeft onlangs het roer van het WIN-project overgenomen van Gaby Jacobs. Ze is haar hele carrière al bezig met het leren en werken op het grensgebied van school en de praktijk. Voor haar leek het dan ook vanzelfsprekend dat zij het leiderschap van het WIN-project zou overnemen. Ze heeft afgelopen maanden een vliegende start gemaakt en gaat met veel ambities fase 2 in. Wij spraken Miranda over haar kunde en haar dromen binnen het WIN-project.

Miranda houdt zich al langer bezig met de innovatie van authentieke leer-/werkomgevingen. Ze is teamleider van de zorginnovatiecentra (ZIC’s) binnen het instituut Mens en Gezondheid, waar zij zich bezig houdt met thematieken over leren en werken in zulke innovatieve omgevingen. Als klap op de vuurpijl heeft ze haar promotieonderzoek gedaan over leren en werken van (aankomende) professionals binnen de intramurale zorg voor ouderen.

Het is niet alleen haar interesse die haar naar dit project trok, het is haar passie. Zo omschrijft ze “Hoe mensen leren en veranderen en hoe hierdoor de omgeving weer verandert, is echt waar mijn hart ligt. Dus daar mag ik me dan ook graag mee bezighouden.” Haar missie is om erachter te komen hoe de hele context van organisaties mee te krijgen is met deze dynamiek.

“Hoe mensen leren en veranderen en hoe hierdoor de omgeving weer verandert, is echt waar mijn hart ligt.”

Het is alom bekend dat studenten veel leren in de krachtige omgevingen van de praktijk. Miranda is van mening dat rondom dit gegeven een curriculum opgebouwd moet worden. “Juist bij studies met veel handelende vakken als verpleegkunde of fysiotherapie, zou de praktijk leidend moeten zijn”, stelt ze. “Studenten moeten leren omgaan met de ontwikkelingen binnen de snel veranderende maatschappij. De verandering is de enige constante binnen dergelijke en andere studies. Niet de inhoud, want die is mogelijk volgend jaar verouderd. Het leren van TEC-vaardigheden (Technologie, Entrepreneurship en Creativiteit, red.) helpt om met die weerbarstige en veranderende beroepspraktijk om te gaan. Ik ben er van overtuigd dat leren in professionele werkplaatsen bijdraagt aan het ontwikkelen van deze vaardigheden”, vertelt ze met trots.

Maar het leren en werken binnen professionele werkplaatsen gaat volgens Miranda niet enkel over studenten. Het gaat ook om de ontwikkeling van professionals en de praktijk. “Binnen professionele werkplaatsen leert iedereen van elkaar, studenten, professionals en docenten, en werken zij samen aan continue verbetering en innovatie van de beroepspraktijk. Dat laatste, daar draait het om. De inzet van studenten in professionele werkplaatsen vormt slechts een katalysator om dat te bereiken”. Miranda ziet duidelijk de grote kansen in het WIN-project en is niet bang om vooruit te denken.

Voor het aankomende jaar heeft Miranda het doel gesteld om veel meer te communiceren en te publiceren over de opgehaalde resultaten. Daarnaast wil zij de betrokkenen bij de werkplaatsen zelf bereiken. “Het wordt tijd om het perspectief van professionals en studenten te horen”. Haar droom is om een platform op te zetten waar betrokkenen binnen en buiten de school, kennis met elkaar kunnen delen over dit interessante en urgente onderwerp. “Maar dit project is eigenlijk al geslaagd voor mij als het gaat om het verbinden van de Fontys-instituten binnen het domein Mens en Maatschappij. Veel mensen, betrokken bij professionele werkplaatsen van verschillende studies, hebben elkaar al ontmoet. We proberen dit verder te versterken.”

Miranda verwacht dat het congres ‘samen leren en werken op het grensgebied van school en praktijk’ (28 maart 2019) de kennisdeling verder op gang helpt. Ze hoopt dat professionele werkplaatsen zich hier kunnen profileren en dat het congres niet een eenmalig iets wordt, maar dat er zich structureel zulke initiatieven zullen ontplooien.

Auteur: Lydia Habets
Het WIN-project

Begin 2018 is het 4-jarige WIN-project (Werkplaats INstrument) gestart. Het hoofddoel van het project is de verdere ontwikkeling van professionele werkplaatsen (PW). Uiteindelijk zal het project een ontwikkelingsgericht (zelf)beoordelingsinstrument voor de kwaliteit van de PW in kaart brengen. Daarmee wil Fontys haar positie rondom professionele werkplaatsen versterken en zich duidelijker profileren als kennispartner in de regio. Meer informatie is te vinden op https://fontys.nl/win/