12
april
2022
|
16:24
Europe/Amsterdam

Met pabo diploma en opscholingstraject aan de slag in onderbouw vmbo basis-kader

Binnen een jaar kunnen leraren basisonderwijs extra bevoegdheid halen

29-FO-096690 (1)

Met een pabodiploma op zak lesgeven in de onderbouw van het vmbo? Met het opscholingstraject voor bevoegdheid groepsleerkracht vmbo-basis/-kader van Fontys Lerarenopleiding Tilburg is het mogelijk om in 9 maanden tijd deze bevoegdheid te halen. Het traject is niet alleen bedoeld voor leerkrachten basisonderwijs die een switch willen maken naar het vmbo, maar ook voor degenen die daar al werkzaam zijn maar nog niet de juiste papieren hebben. Oud-cursisten Annika de Rooij, Esther van der Heijden en Sjors van Oostende vertellen over hun ervaringen.  

Annika: ‘Vanuit VSO de Keyzer in Goirle was ik min of meer verplicht om deze opscholing te volgen. Ik wilde daar graag blijven werken, maar met alleen een pabo-diploma en cluster 4 opleiding (voor het speciaal onderwijs) was niet voldoende om les te geven in het vmbo. Nu voldoe ik aan de eisen’. Sjors wilde graag een switch maken van het basisonderwijs naar het middelbaar onderwijs. En voor Esther was na de pabo ook nog een volledige lerarenopleiding gaan volgen, vanwege de tijdsinvestering, geen optie. Omdat ze al werkzaam was op een vmbo school was het opscholingstraject een goede keuze. ‘Omdat je in relatief korte tijd je bevoegdheid kunt halen voor leerjaar 1 en 2 van VMBO basis-kader vind ik de opleiding echt een enorme aanrader’.  

Tijdens dit opleidingstraject zijn Nederlands en rekenen/wiskunde vaste vakken. Daarnaast maken studenten de keuze uit minimaal één van de profielvakken: Engels, Mens en Maatschappij & Mens en Natuur. Daardoor ben je als bevoegd groepsleerkracht breed inzetbaar in de onderbouw van het vmbo-basis/-kader, en zorgt het voor verdieping in verschillende vakken. Annika: ‘Ik denk dat de opleiding een verrijking, aanvulling en opfrissing kan zijn voor mensen die al in het onderwijs werkzaam zijn. Je kunt dieper in een vak duiken en dat is interessant’. Esther: ‘Omdat ik Nederlands geef, waren de bijeenkomsten van Nederlands voor mij het meest interessant en het best praktisch toepasbaar. De opleiding heeft ervoor gezorgd dat ik zelf meer lesmateriaal voor mijn leerlingen ben gaan ontwikkelen die gekoppeld zijn aan de actualiteit. Ook heeft de opleiding me het vertrouwen gegeven dat ik dit lesmateriaal durf te delen met mijn vakgroep’.  

Een studie oppakken naast je baan en vaak ook nog een gezin, doe je niet zomaar. Dat beamen deze drie oud-cursisten. Maar ze vonden het alle drie goed te doen. Sjors: ‘Ik werkte fulltime en besteedde zo’n 10 uur per week aan de opleiding’. Ook Annika vond het prima te combineren, en doordat ze maar drie dagen werkt kon ze veel tijd steken in de opleiding. ‘Tijdens mijn 2 vrije dagen en elk weekend ben ik bezig geweest met de modules van de opscholing. Ik ben wel een persoon die het graag goed wil doen, dus heb dat ook wel een beetje zelf gedaan. Ik wil de uren eigenlijk niet tellen denk ik haha’. Voor Esther was een goede planning het belangrijkst. Daarmee redde ze het met ongeveer vijf uur studie per week.  

De drie zijn vooral zeer te spreken over het docententeam en de begeleiding. Annika: ‘Ik heb mogen ervaren dat de docenten die aan de opleiding verbonden zijn, enorm betrokken zijn en mee willen denken. Invulling van een lesmiddag of avond kon samen aangepast worden. Het was een mooie combinatie van theorie en praktijkopdrachten. Voor Esther was het een pluspunt dat er een keuze is in het aantal te volgen vakken. ‘Ook is het prettig om lessen te volgen in een vrij kleine lesgroep, en er is voldoende ruimte om ook van elkaar te leren!’ 

Het traject wordt bij Fontys individueel, maar ook Incompany aangeboden. Er is een subsidiemogelijkheid voor deze scholing. Meer informatie is te vinden op deze website