Eindhoven,
juni

Medezeggenschapsraden in gesprek over de Kwaliteitsafspraken

180242-Fontys-Kwaliteitsafspraken_4e-1

In de eerste maanden van dit kalenderjaar hebben alle Fontysinstituten vastgesteld op welke wijze zij willen werken aan de realisatie van de kwaliteitsafspraken. Afgelopen woensdagmiddag was er een sessie waarin verschillende betrokkenen vanuit het Plan Kwaliteitsafspraken in gesprek gingen met voorzitters van de Instituutsmedezeggenschapsraden (IMR) om nader te verkennen hoe alle activiteiten en projecten nog meer met elkaar verbonden en versterkt kunnen worden.

In het afgelopen jaar heeft Fontys gewerkt aan een plan voor de kwaliteitsafspraken. In het plan zijn de afspraken opgenomen die Fontys met het Ministerie van OCW maakt over de besteding van de studievoorschotmiddelen in de periode 2019-2024. Vanaf 2015 krijgen studenten immers geen basisbeurs meer, maar is sprake van een studievoorschot. De middelen die daardoor zijn vrijgekomen zetten hogescholen en universiteiten in om de kwaliteit van het hoger onderwijs verder te verbeteren voor studenten. In het voorjaar van 2019 is een panel van de NVAO op bezoek geweest om het Plan Kwaliteitsafspraken te beoordelen. Het plan werd door het panel positief beoordeeld. Het bestuur van de NVAO én de minister van OCW dienen echter nog in te stemmen met dit oordeel. Desondanks heeft Fontys al stappen gezet met de uitvoering van de voornemens en doelen zoals die beschreven staan in het plan.

Samen met studenten
Verschillende IMR’en gingen tijdens de bijeenkomst deze week in gesprek over de drie thema’s van de kwaliteitsafspraken: succesvol studeren, de versterking van authentieke leer- en onderzoeksomgevingen en verdere professionalisering van docenten. Iedereen was het snel over één ding eens: je moet de totstandbrenging van het Plan Kwaliteitsafspraken samen met studenten vormgeven. Duidelijk was wel dat ieder instituut daarin zijn eigen aanpak heeft. Het ene instituut liet zich leiden door Nationale Studenten Enquête, de ander trad meer op samen met studentenfracties. En juist een derde instituut wilde zich graag hard maken dat in het proces van het Plan Kwaliteitsafspraken, de medezeggenschap op ieder moment is vertegenwoordigd.

Verschillende opvattingen
Aan de gesprekstafels werden uiteenlopende discussies gevoerd, waarbij tevens bleek dat er verschillende opvattingen bestaan over goede kwaliteit van onderwijs. Want wanneer is kwaliteit nou goed? Wat zijn de succesfactoren? Kwaliteit laat zich op meerdere manieren interpreteren. De ene student hecht meer waarde aan persoonlijk contact met de docent, de ander ziet liever een superexpert docent op vakinhoudelijk gebied. “Misschien is er geen één antwoord waar op gemonitord moet worden, maar juist tien verschillende en dat is helemaal niet erg”, werd opgemerkt. Uit dat gesprek werd gelijk ook al verwezen naar het dialooginstrument van het Fontysbrede programma Studiesucces om zo een vorm van monitoring te kunnen vinden.

Kwaliteitsafspraken leiden tot meer gezamenlijkheid
Een ander punt dat naar voren kwam is de omvang en complexiteit van onze Fontysorganisatie. Er is zoveel waarbij je je als instituut kan aansluiten. De vertegenwoordigers van de IMR’en zien daarbij de kwaliteitsafspraken wel als een uitgelezen kans om tot meer overzicht en verbinding te komen van initiatieven binnen de gehele organisatie. “We moeten het wiel niet 28 keer opnieuw uit willen vinden”, was de reactie van één van de aanwezigen. Vanuit dat opzicht zijn de onderlinge gesprekken tijdens de woensdagmiddagbijeenkomst van grote waarde om verder op zoek te gaan naar gezamenlijke werkwijzen binnen Fontys en wat we van elkaar kunnen leren.

Meer weten over het Plan Kwaliteitsafspraken? Neem dan contact op met Martin de Wolf (m.dewolf@fontys.nl).

Auteur: Björn Rommens, Dienst Marketing & Communicatie / Martin de Wolf, Kwaliteitsafspraken