augustus

Nieuwe gebouw campus Rachelsmolen is geopend

1K2A5868

Op maandagochtend 24 augustus werd het nieuwe gebouw R10, op campus Rachelsmolen in Eindhoven, feestelijk en corona-proof geopend. Directieleden Ad Vissers, Thom Rutten en Pulsed eindbaas Jochem Goedhals spraken alle medewerkers en betrokkenen toe in een livestream via YouTube. Nadat het lintje werd doorgeknipt, namen de medewerkers van Hogeschool ICT, Fontys Pulsed en de Paramedische Hogeschool, team Fysiotherapie, hun intrek in de nieuwe leer- en werkomgeving. In kleinere groepen werden zij ontvangen door de DJ en dansers, met een broodje en een smoothie. Een fijn welkom in een nieuw studiejaar en nieuw gebouw.

R10 is een gebouw om trots op te zijn. Het is een super duurzaam gebouw met een A++++ energielabel. De hoofdbewoner is de Hogeschool ICT. De ICT-opleidingen werken in dit innovatieve gebouw met veertien ‘open labs’. De zogenaamde OIL’s. Dat zijn gecombineerde ruimtes waar steeds zo’n 150 studenten in groepen van zes aan projecten werken onder begeleiding van een team van docenten. En ook het bedrijfsleven komt hier voorbij. Als je R10 binnenkomt denk je niet direct aan een schoolgebouw. Er zijn weinig traditionele klaslokalen.

Naast FHICT vinden ook de studenten en medewerkers van Fontys Pulsed en een van de drie teams van de opleiding fysiotherapie hier onderdak. Het gebouw is ongeveer 15.000 m2 groot en er kunnen in totaal zo’n 3.000 gebruikers terecht. Echter door alle coronamaatregelen starten we in september met veel minder studenten.

R10 vervangt voor een deel het oudere gebouw R1. Een deel van R1 is reeds gesloopt en we starten binnenkort met de sloop van het tweede deel. Op deze plek gaat Fontys vanaf 2021 nieuwe gebouwen realiseren voor vijf instituten die nu op TF en S3 zijn gehuisvest.

Benieuwd naar de opening? Kijk 'm terug op https://youtu.be/0gWCpoLtk8w

Auteur: Judith Tollig