november

Fysiotherapiestudent in schijnwerpers FysioPraxis

Het Koninklijk Nederlands Genootschap voor Fysiotherapie (KNGF) is dé overkoepelende vereniging van en voor fysiotherapeuten in Nederland. Met bijna 19.000 leden een van de grootste beroepsverenigingen. Best bijzonder dat in het nummer van oktober 2018 student fysiotherapie Kim Janssen van Fontys Paramedische Hogeschool in het zonnetje wordt gezet met haar stagebegeleider Roy Houben van Houben Fysiotherapie in Sittard. Kim vond haar stageplaats zelf omdat ze het belangrijk vond dat ze naast goede begeleiding ook kennis kon maken met verschillende doelgroepen. “Zo weet je steeds beter welke doelgroep bij mij past en welke ik het leukste vind. Daarnaast vond ik het belangrijk dat ik onafhankelijk van de praktijk was en geen therapeuten of patiënten binnen de praktijk op voorhand al kende.” Houben vindt het belangrijk dat toekomstige collega’s ervaring op kunnen doen in het veld. “Dat zie ik als mijn plicht, want het is een praktisch vak en dat moet je in de praktijk kunnen leren.

Hoe zit dat met de rode vlaggen?

Elke nieuwe patiënt moet je screenen. Je moet daarbij zoals dat zo mooi heet bedacht zijn op rode vlaggen. Rode vlaggen zijn namelijk symptomen die wijzen op mogelijk ernstige onderliggende pathologie. Dan moet je als behandelaar een patiënt adviseren contact op te nemen met een huisarts. Kim geeft aan dat in de opleiding het oefenen van screenen vaak gedaan wordt aan de hand van een casus. “Dat oefenen we dan met een medestudent. Bij het uitvragen van de rode vlaggen gaan we er dan snel doorheen en hoeven we niet echt goed door te vragen om een rode vlag ook daadwerkelijk rood te hebben. Tijdens mijn stage liep ik er vaker tegenaan dat ik niet goed kon beoordelen of ik de patiënt terug moest sturen naar de huisarts. Ik denk dat we dit meer kunnen oefenen door vaker met een simulatiepatiënt te oefenen. Zij geven antwoorden zoals je in de praktijk ook tegenkomt.” Ook Houben heeft nog wel wat wensen voor de opleiding: “Er zou meer ruimte voor oefentherapie en trainingsleer mogen zijn, maar dat geldt voor alle opleidingen tot fysiotherapeut. Daarnaast vind ik dat standaard basisfysiotherapeuten niet meer van deze tijd is. Persoonlijk vind ik dat manuele therapie de basis zou moeten zijn en dat de opleiding tot fysiotherapeut misschien wel naar 5 jaar zou moeten gaan.

Zelfregie als profilering

Kim heeft gekozen voor de profilering zelfregie. Een van de drie thema’s waar alle studenten van Fontys Paramedische Hogeschool uit kunnen kiezen. “Tijdens eerdere stages ben ik erachter gekomen hoe belangrijk zelfregie is om onder andere (therapie) doelen te behalen. Vooral patiënten met chronische aandoeningen zijn daarbij interessant omdat zij moeten leren omgaan met hun aandoening om de kwaliteit van leven zo hoog mogelijk te houden. Gedragsverandering en motivatie zijn daarbij belangrijke aspecten. Tijdens mijn profileringsminor van zelfregie heb ik mijn gesprekstechnieken met motivational interviewing kunnen verbeteren.

Fontys fysiotherapie heeft streepje voor

Waarom ik bijna 4 jaar geleden voor Fontys koos? Naast fysiotherapie heeft Fontys Paramedische Hogeschool ook nog vier andere paramedische opleidingen. Je leert dus tijdens je opleiding al samen te werken met andere zorgverleners. Dit is iets wat later in de praktijk ook nodig is. Daarnaast heeft Fontys een streepje voor op de andere opleidingen fysiotherapie omdat ze meer gericht zijn op de toekomst door gebruik te maken van verschillende technologieën zoals Virtual Reality”, aldus Kim.