februari

Fontys ACI en HAS Hogeschool richten zich op betere voeding

future-food-systems

Een unieke samenwerking. Dat was de Masterclass Future Food Systems die Fontys Academy for Creative Industries en HAS Hogeschool afgelopen maanden samen aanboden. Studenten van beide opleidingen kregen met verschillende organisaties en bedrijven de gelegenheid om concepten te ontwerpen voor duurzame voedselsystemen. De resultaten van deze samenwerking worden gepresenteerd tijdens het Symposium Future Food Systems, 22 februari in Den Bosch. Je kunt je hiervoor nog aanmelden.

Tijdens zes bijeenkomsten passeerden een aantal innovatieve denkers op het gebied van globale en lokale voedselsystemen. Lector Frederike Praasterink van HAS Hogeschool zoomde onder meer in op de basisprincipes van hoe we tegenwoordig omgaan met voedselsystemen. Docenten Linda Hofman en Christianne Heselmans van Fontys Academy for Creative Industries(ACI) boden verschillende workshops aan over de door hun ontwikkelde methodologie Sustainable Futures with Value. Deze specifieke methodiek stelt bedrijven in staat om vanuit een positieve houding toekomstscenario’s te ontwikkelen. Deze methodologie is inmiddels grondig getest, onder meer in het bedrijfsleven, maar bijvoorbeeld ook tijdens de Design Develop Transform Conference afgelopen zomer in Brussel en Antwerpen.

Tijdens de Masterclasses werkten studenten en docenten multidisciplinair aan verschillende projecten voor opdrachtgevers uit het werkveld. De unieke samenwerking leidde tot een aantal innovatieve oplossingen voor waardevolle en toekomstbestendige voedselsystemen. Donderdag 22 februari presenteren zeven teams hun toekomstvisies, die zijn ontwikkeld in samenwerking met Floating Farm, Global Alliance for Improved Nutrition, Agrifood Capital, de Provincie Noord-Brabant, Voedingscentrum en de Ware Prijs. Een student die de Masterclasses heeft bijgewoond, bespreekt met Annemarie Spierings van Noord-Brabant de visie van de provincie op duurzaam voedsel.

Om de aanwezigen te inspireren, delen ook ondernemers hun visie op het onderwerp. Het symposium markeert daarnaast de start van het hoogleraarschap Future Food Systems van de Hogeschool HAS met een inaugurele rede van Frederike Praasterink. Het symposium wordt georganiseerd door Fontys ACI en Hogeschool HAS samen met Food UP! Brabant.

Het Symposium Future Food Systems is donderdag 22 februari in het Provinciehuis, Brabantlaan 1 in Den Bosch. Het duurt van 14.00 tot 18.00 uur. Deelname is gratis na inschrijving. Registreren kan hier.

Het symposium zal te volgen zijn via een livestream. Nadere informatie daarover volgt.

(geplaatst door Ingrid Oonincx)