september

Fontys ACE en Bibliotheek LocHal kiezen voor samenwerking

2022 9 Samenwerking LocHal 1

Bibliotheek LocHal en Fontys CO Creative Concepts for Communication (CCC) werkten afgelopen jaren op incidentele basis samen. Met het tekenen van een partnerovereenkomst krijgt die samenwerking nu definitief vorm. Het voordeel is voor de studenten, die onder de vlag van Bibliotheek LocHal kunnen werken aan maatschappelijke projecten.

‘We zijn benieuwd naar de frisse blik van creatieve studenten’, aldus Eef van Eerdewijk, programmamaker bij de LocHal. ‘Ze zijn in staat om op een eigentijdse, conceptuele manier te kijken naar marketing en communicatie.’ De basis voor de samenwerking werd zo’n drie jaar geleden gelegd, toen een aantal studenten in opdracht van Bibliotheek LocHal aan de slag ging met gendervraagstukken. In 2021 volgde een project waarbij studenten onderzoek deden naar de Sustainable Development Goals (SDG’s) van de Verenigde Naties. Afgelopen studiejaar deden studenten onderzoek naar de doelgroep van Bibliotheek LocHal. Die projecten zijn dermate goed bevallen, dat nu is gekozen voor een structurele samenwerking.

2022 9 Samenwerking LocHal 2Inhoudelijke raakvlakken
Beide partijen zien inhoudelijke raakvlakken in een brede, uitdagende context. Onzekerheid, complexiteit en impact creëren zijn thema’s die zowel bij Fontys Academy for the Creative Economy - waarvan Fontys CCC deel uitmaakt - als Bibliotheek LocHal hoog op de agenda staan. Vanuit die thema’s kunnen gezamenlijke projecten worden opgezet. Er is genoeg expertise in huis om de projecten uit te werken en te begeleiden. Ander uitgangspunt in de samenwerking vormen de Sustainable Development Goals, waarmee studenten van de opleidingen van Fontys ACE tijdens hun studie aan de slag gaan. ‘Die vormen ook de leidraad in onze programmering’, aldus Van Eerdewijk, die uitkijkt naar de samenwerking tussen beide partijen.

‘Partner in de stad’
De partnerverklaring is afgelopen week getekend door directeur Ilse van de Pas (directeur Fontys ACE) en Pieternel Thijssen (manager programmering BMB). Bibliotheek LocHal wordt hiermee ‘Partner in Education’ en Fontys ACE een zogenaamde ‘partner in de stad’. Dat sluit aan bij het uitgangspunt  van Fontys ACE dat zowel studenten als docenten zich inzetten voor de stad. De intentie is dat na een jaar ook de andere opleidingen van het instituut aansluiten. Het mes snijdt vanzelfsprekend aan twee kanten. Volgens Van Eerdewijk spreekt de prijswinnende LocHal tot de verbeelding van jongeren. ‘We hebben veel aanloop, maar ze weten vaak niet zo goed wat wij doen. Daarin hopen we zo verandering te brengen.’

Auteur: Paul Geerts