oktober

Empower Kickstart helpt scholieren bij studiekeuze

Op zoek naar je talenten en drijfveren om de juiste opleiding te vinden

52533716238_985b4d98d5_o (3)

Veel leerlingen die in de laatste klas van havo of vwo zitten, vinden het maken van een studiekeuze ontzettend lastig. Logisch, want hoe goed ken je jezelf en weet je wat je ècht leuk vindt, als je pas 17 of 18 bent? Bij Fontys Empower Kickstart gaan leerlingen door middel van onderzoek en creatieve opdrachten op zoek naar hun talenten en drijfveren om zo de opleiding te vinden die bij hen past.

Empower was er al een tijdje in de vorm van korte challenges voor scholieren, maar nu is er dus een compleet programma, en dat is in september van start gegaan. Susanne van den Wildenberg is de enthousiaste kartrekker van het Empower Kickstart-programma. Zij legt uit waarom het voor leerlingen zo belangrijk is om zichzelf wat beter te leren kennen alvorens een studiekeuze te maken. ”Leerlingen die meedoen kiezen niet vooraf voor een bepaalde richting, maar zij gaan zich breed oriënteren. Via opdrachten komen ze erachter waar hun talenten liggen, wat hun drijfveren zijn en welke karaktereigenschappen bij welke opleidingen zouden kunnen passen. Veel leerlingen hebben geen idee dat dat van belang is bij het maken van een studiekeuze. Misschien hebben ze ooit een loopbaanoriëntatie-les gevolgd waarbij dat aan bod kwam maar hier horen we: ‘Oh, dáárom moet ik dat weten!’ In de eerste fase van het programma gaan ze zichzelf in kaart brengen, letterlijk.“

20230227_095739 (2)

Niet kapot piekeren
De leerlingen gaan bij Empower Kickstart aan de slag met maak- en doe-opdrachten. Van den Wildenberg: “Het is goed om helemaal ‘uit hun hoofd te komen’ en je niet helemaal kapot te piekeren. Want dat doen veel leerlingen al: zich continu afvragen welke opleiding er bij ze zou kunnen passen, zonder dat ze eigenlijk nog weten wat er allemaal te koop is op de opleidingenmarkt en hoe je weet of een opleiding bij je past. Bij ons brengen ze hun, wat wij noemen: ‘eigen unieke persoonlijkheid’ in beeld. Vervolgens krijgen ze lessen van onze studiekeuze-adviseurs om te kijken welke opleidingen er zouden kunnen passen bij hun persoonlijke karakter en talentenprofiel. En dan is de volgende vraag: waar vind ik die opleidingen dan?”

Daarna gaan ze op onderzoek uit. “Ze gaan bij opleidingen kijken, met docenten en studenten praten. Om te ontdekken hoe de onderwijsaanpak op het hbo is, en dat de ene opleiding veel zelfstandigheid biedt, terwijl de andere opleiding een wat strakker programma heeft. Sommigen schrikken van de mate van zelfstandigheid die van studenten verwacht wordt, anderen vinden dat juist fijn. We noemen dit ‘fieldresearch’ en nodigen hen naast opleidingen te bezoeken, ook uit om langs een bedrijf of instelling te gaan kijken in de branche die uit het onderzoek komt. Dat kan ook helpen bij het vormen van een toekomstbeeld. Naderhand vragen we niet om een onderzoeksrapport, maar we vragen om de data die ze hebben verzameld in een object weer te geven. Omdat wij erin geloven dat als je iets visueel maakt, er eerder kwartjes vallen.”

52533655035_42d653b1ca_o

Visueel maken
”De groep komt acht keer bij elkaar en de bijeenkomsten zijn een mooie gelegenheid om ervaringen met elkaar uit te wisselen. Ze lopen eigenlijk allemaal met dezelfde struggles rond en het kan een stukje herkenning geven. Thuisbasis is de omgeving van Fontys Pulsed in Eindhoven. Een dynamische studieomgeving waar de leerlingen ook welkom zijn als ze geen Kickstart-lessen hebben en gebruik kunnen maken van allerlei faciliteiten zoals een 3D-printer en een lasersnijder. Daar mogen ze gebruik van maken om hun onderzoeksresultaten visueel te maken.”

Het programma loopt van eind september tot 1 februari, waarna er nog voldoende tijd is om de knoop definitief door te hakken. Tot 1 mei kun je je immers inschrijven voor een opleiding. De opbrengst van het Kickstart- onderzoek kan gebruikt worden als input voor het profielwerkstuk. Empower Kickstart is er overigens niet op gericht om leerlingen alleen maar naar Fontys opleidingen te leiden. Van den Wildenberg: ”Ons doel is dat een leerling op een plek terechtkomt waar hij kan floreren. En dan maakt het niet uit waar dat is: bij Fontys of bij een ander opleidingsinstituut. Het totale aanbod aan hbo voorbereidingsprogramma's is ook in samenwerking met Avans tot stand gekomen.”

Susanne en Anouk

Dit gun je elke leerling
Susanne van den Wildenberg (rechts op de foto) haar sparringpartner is Anouk van Kessel (links op de foto). Anouk volgde zelf het uitgebreide Empower-programma voor hbo uitvallers bij Fontys Pulsed en is nu betrokken is bij de ontwikkeling van Kickstart. “Vanuit haar eigen ervaringen is zij een hele waardevolle hulp hierbij en ze heeft veel passie voor dit onderwerp, omdat ze zelf meerdere keren is vastgelopen. Ze gunt scholieren een soepelere overgang van vo naar hbo.” Ook is ze erg blij dat leerlingen de Empower Kickstart-uren voor hun profielwerkstuk mogen gebruiken. “Het is niet alleen van belang dat leerlingen zien wat je uiteindelijk met een studie kunt doen, maar juist een kijkje in de keuken bij het hbo en in het werkveld, kan enorm helpen bij het maken van de keuze. Ze zien echt waar ze terecht komen. Na Empower kennen ze zichzelf een stukje beter en kunnen ze gerichter keuzes maken. Laatst zei een collega tegen me: ‘Dit gun je eigenlijk elke leerling’, en ik kan niet anders dan het daar volledig mee eens zijn!”

Er zijn geen kosten verbonden aan Empower Kickstart. Wel moet de school van de leerling er ruimte voor bieden (de lessen zijn op acht donderdagmiddagen).  Lees meer op de website

Auteur: Linda Koster