februari

Dagboek van Petra Swennenhuis - Bezoek aan het congres ''Ruimte voor leren in het werk''

Petra nam deel aan het congres V&VN opleiders over ‘Ruimte voor leren in het werk’

Congres WIN

Inmiddels ben ik ruim een jaar als onderzoeker betrokken bij het WIN-project. In het WIN project ontwikkelen we een instrument waarmee betrokkenen het functioneren van de samenwerking tussen HBO-onderwijs en beroepspraktijk kunnen evalueren en bevorderen. Afgelopen 31 januari heb ik een workshop gegeven op het congres V&VN opleiders. Het thema was Leren in het werk. Een uitstekende omschrijving waar wij ons binnen het project voor inzetten. Ik gaf de presentatie aan 25 deelnemers uit praktijk en betrokkenen van een professionele werkplaats.

Het congres was bedoeld voor professionals die betrokken zijn bij de opleiding van Verpleegkundigen en Verzorgenden en dit jaar was het thema ‘Leren in het werk’. Deze titel van de eerste spreker, prof. J. Kessels, dekte de inhoud van een bijzondere dag. Voor mij een kennismaking met een nieuwe beroepsgroep, die zich kenmerkte door indrukwekkende professionaliteit en leergierigheid rondom het opleiden van mensen in de zorg.

De heer Kessels gaf een mooi overzicht van de ontwikkeling en emancipatie van de opleiding tot verpleegkundige en vroeg zich aan het eind af of we wellicht terug moeten naar de in-service opleidingen zodat het accent weer kan liggen op de bekwaamheden van de studenten. In zekere zin sloot onze minister H. de Jonge hierna mooi op aan door met de zaal in gesprek te gaan over de hoge werkdruk in de zorg en het grote aantal vacatures dat dit met zich mee brengt. Hij pleitte voor het creëren van een realistisch beroepsbeeld (‘we moeten meer (mensen) verleiden, beter opleiden en anders werken’). De professionals benoemden dat studenten ook meer de tijd en ruimte moeten krijgen om ook positieve momenten te beleven om zich op basis hiervan te ontwikkelen tot een evenwichtige professional.

De minister had een heldere boodschap voor de werkgevers; “Stel jullie eens de vraag of jullie zelf ook een goede werkgevers zijn”. De minister vond dat het gesprek met de meer dan 300 professionals in de zaal veel te snel afgelopen was en sloot af met een oproep aan de professionals om niet te lang te blijven zitten met dingen die er niet goed gaan, maar om zaken op de agenda te plaatsen: ‘Sta voor je vak; los het op of schaal het op!’ Het geld is niet het probleem, had hij al eerder laten weten. De minister kwam op mij over als een energieke en betrokken man met een realistisch beeld van de beroepspraktijk die staat te popelen om met opgestroopte mouwen een klus te klaren. Nu maar hopen dat zoveel mogelijk professionals hun ideeën doorgeven; hij gaf ze zijn persoonlijke mailadres!

­Na de lunch was het tijd voor de presentatie van het WIN-project. Een eerste vraag naar werkzame factoren rondom de samenwerking tussen beroepspraktijk en onderwijs leverde een rijk beeld op van zaken die er kennelijk toe doen: - relatievorming; - gezamenlijke visie; - integratie beroepspraktijk in curriculum; - randvoorwaarden als tijd en ruimte en – ‘nieuwsgierige’ competenties van betrokkenen. Deze input vormde een mooie eerste ‘validering’ van onze bevindingen tot nu toe. De presentatie bleek duidelijk genoeg te zijn voor de deelnemers, maar de vrije opdracht waarin er groepjes gezamenlijk op het model gereflecteerd werd, had iets meer structuur nodig. De groepjes gingen evenwel aan de slag met elkaar om ervaringen uit te wisselen, dat als waardevol werd ervaren. Uit de pitches bleek dat het model als herkenbaar werd gekwalificeerd en dat aan ons verschillende aanvullende vragen en suggesties werden meegegeven zoals: - ‘wat schiet de patiënt er mee op?; - hoe kan de verbinding tussen MBO en HBO worden gemaakt?; - probeer om goede verbinding te maken met zowel zorg- als onderwijslectoraten en zorg voor actieve deling van onderzoeksresultaten binnen kennisnetwerken en – heb aandacht voor een duidelijke – interdisciplinaire – taal.

Het was mooi dat ons werkmodel, voor het te ontwikkelen instrument, herkenbaar was voor de deelnemers. Een eerste voorzichtige vorm van validering. Een aantal deelnemers wilden graag op de hoogte gehouden worden van de ontwikkelingen van het WIN project. Deze uitbreiding van ons netwerk heeft weer voor mooie nieuwe input gezorgd.

Bent u benieuwd naar de opgehaalde kennis van het WIN-project? Meld je dan aan voor het congres op 28 maart via https://fontys.nl/KennisNetwerk/Ontwikkelingen/Het-WIN-project/Congres-28-maart-2019.htm.