CO IEMES-studenten Jeroen en Colin ondernemen in moeilijke tijden

‘Ik kies er bewust voor om niet op één paard te wedden’

2020 6 Jeroen - foto Leon van der Spank

Derdejaars van CO IEMES Jeroen Steijvers en Colin de Bijl hebben beiden een eigen bedrijf. De een zag door de coronacrisis zijn agenda leegraken, de ander heeft genoeg te doen. Hoe gaan ze daar mee om? En hoe combineren ze hun bedrijf met een voltijd studie. ‘Bij CO IEMES valt alles op z’n plek.’

What Happens Next. De naam van het bedrijf dat derdejaars CO IEMES Jeroen Steijvers een aantal jaren geleden startte, heeft in deze tijd een behoorlijk vreemde bijklank. Zelf zag Jeroen, die evenementen op zowel creatief als organisatorisch vlak ondersteunt, zijn agenda volledig leegraken. ‘Mijn weekends zaten al helemaal vol tot en met september. Nu heb ik helemaal niets meer.’ Hoe anders is het voor zijn klasgenoot en vriend Colin de Bijl, die actief is als graphic designer. ‘Ik heb ongeveer dezelfde hoeveelheid werk als voor de coronacrisis. Het voordeel is dat ik mijn werk gemakkelijk vanuit huis kan doen.’ En dat geldt niet voor Jeroen, die tijdens evenementen vaak een rol heeft op of achter het podium. Natuurlijk, hij mist het, maar hij is er het type niet naar om bij de pakken neer te gaan zitten. En stilzitten hoeft hij sowieso niet, want hij heeft meer ijzers in het vuur.

‘Ik ben deze opleiding gaan doen, omdat ik events interessant vind, maar ik heb er bewust voor gekozen om niet op één paard te wedden. Ik wil uitvinden waar ik nog meer goed in ben.’ Samen met Colin heeft hij inmiddels de basis gelegd voor een communicatiebureau: Random Entry. Nu is volgens hem het moment om uit te zoeken of hun plannen levensvatbaar zijn. Colin heeft er vertrouwen in. ‘Er wordt te vaak vanuit hokjes gedacht, wij kiezen altijd voor een andere weg.’ Dat is te zeggen. Een eigen bedrijf combineren met een voltijdsstudie is niet gemakkelijk. Toch biedt CO IEMES daartoe sinds vorig studiejaar alle mogelijkheden. Challenge Based Learning (CBL) is een nieuwe onderwijsvorm waarbij de student aan het roer staat. Hij kan zelf zijn eigen leerweg uitstippelen. Zo kunnen Jeroen en Colin tijdens hun opleiding bezig zijn met hun eigen bedrijf.

Colin: ‘Je bent verantwoordelijk voor je eigen ontwikkeling. Als je weet wat je wilt, dan kun je CBL daaromheen vormen.’ Voordat ze bij CO IEMES begonnen, studeerden beiden aan SintLucas. Jeroen: ‘Daar heb ik vooral geleerd om te werken en te doen, maar ik miste verdieping. Hier heb ik geleerd hoe ik een visie kan ontwikkelen.’ Colin: ‘Bij CO IEMES valt alles op z’n plek. Design heb ik al in de vingers, hier probeer ik me te verdiepen in concepting. Het is makkelijk om iets te maken, maar hoe breng je dat naar buiten? Dat leer je niet op een kunstopleiding. Kan ik mijn leerdoelen niet kwijt, dan zoek ik opdrachtgevers die daarbij aansluiten.’

Daarbij maken ze niet alleen handig gebruik van elkaars kennis, maar vooral ook van die van hun docenten. ‘Ik heb een bepaalde tunnelvisie’, zegt Colin. ‘Het is fijn als anderen met een frisse blik naar mijn werk kijken.’ Volgens Jeroen zijn docenten vaak wat kritischer, omdat ze afstand hebben. ‘Ik hou van eerlijke feedback’, zegt de derdejaars die volgend jaar een eigen event hoopt te lanceren waarbij ontdekken en inclusiviteit steekwoorden zijn.

Hij heeft er vertrouwen in, vooral omdat er een sterk concept aan ten grondslag ligt. ‘Ik ben bang dat net name evenementen die niet goed gepositioneerd zijn, weg zullen vallen.’ Die kritische houding is volgens Colin typerend voor Jeroen. ‘Hij is straight to the point.’ Jeroen: ‘Colin voelt mij perfect aan. Hij is de zachte kant van mij. We vinden elkaar in een gezamenlijk doel. Daarom moet je op elkaar kunnen vertrouwen.’

Auteur: Paul Geerts/Foto Jeroen: Leon van der Spank/Graphic: Colin de Bijl