Tilburg,

Anouke Bakx benoemd tot bijzonder hoogleraar Radboud Universiteit

1818 Anouke Bakx PF2

Anouke Bakx is benoemd tot bijzonder hoogleraar Begaafdheid aan de Faculteit der Sociale Wetenschappen van de Radboud Universiteit. Prof. Bakx vervult dit hoogleraarschap voor een dag per week. De overige dagen werkt zij als lector Leren & Innoveren aan Fontys Hogeschool Kind en Educatie.

Anouke Bakx (1971,Utrecht) is onderwijspsycholoog. Oorspronkelijk startte zij haar loopbaan in 1994 als leerkracht op een Jenaplan basisschool, later gecombineerd met een baan aan Tilburg University. Vanaf 1998 werkt zij in verschillende functies bij Fontys Hogescholen, sinds 2009 als lector Leren & Innoveren binnen de Fontys Hogeschool Kind en Educatie. Van 2009 – 2013 combineerde ze dit met een functie als senior-onderzoeker aan de Eindhoven School of Education van de TU Eindhoven.

Anouke Bakx richt zich op het werken met begaafde leerlingen, specifiek met betrekking tot kwaliteitsontwikkeling van leerkrachten in het basisonderwijs. Zij is een van de twee coördinatoren van de onderwijsonderzoekswerkplaats POINT (passend onderwijs voor ieder nieuw talent). In deze pilot werkplaats - geïnitieerd door het ministerie van OCW – werken scholen, universiteiten en pabo’s samen aan praktijkgericht onderzoek naar begaafdheid.

Aan de Radboud Universiteit zal Anouke Bakx onderwijs geven over het werken met begaafde leerlingen binnen het onderwijsinstituut Pedagogische Wetenschappen en Onderwijskunde (PWO). Zij gaat onderzoek doen binnen de onderzoeksgroep Learning & Plasticity van het Behavioural Science Institute naar wat begaafde leerlingen nodig hebben binnen het basisonderwijs om zich optimaal te kunnen ontwikkelen, passend bij hun mogelijkheden en onderwijsbehoeften.

De leerstoel wordt mede mogelijk gemaakt door ondersteuning van de Stichting Centrum voor Begaafdheidsonderzoek.

Geplaatst door Alex Box