03
juni
2019
|
16:17
Europe/Amsterdam

26 Afstudeerders Communicatie IEMES bepaalden hun eigen leerweg

2019 6 Challenge Based Learning 1

Ze mochten een jaar geleden zelf kiezen. Afstuderen op de oude manier of deelnemen aan het nieuwe traject van Communicatie IEMES? Elja ten Velden, Dewi Koster en 24 anderen hoefden er niet lang over na te denken. Ze kozen voor Challenge Based Learning, een onderwijsvorm waarin ze, begeleid door een coach, zelf verantwoordelijkheid dragen. Donderdag laten ze tijdens het evenement ‘The Future Is…’ in gebouw P1 op de campus in Tilburg zien wat ze afgelopen jaar geleerd hebben.

Elja droomt van een baan in de filmindustrie. In de eerste drie jaar van haar studie heeft ze er al regelmatig aan gesnuffeld, maar tijdens haar afstuderen wilde ze er vol voor gaan. Challenge Based Learning biedt die mogelijkheid, omdat studenten in de gelegenheid zijn hun eigen leerweg uit te stippelen. CO IEMES startte er dit jaar mee in het tweede en vierde leerjaar. Het nieuwe leren is gebaseerd op Social Engaged Action Learning (Seal), waarbij de nadruk ligt op het zelfstandig oplossen van vraagstukken. ‘Dat gaf ons vertrouwen’, aldus docent Frank Slijpen, die als coach betrokken is. ‘We hebben veel met elkaar gesproken over wat, hoe en waarom we dit doen. Waarom? Omdat we vanuit het werkveld terugkrijgen dat er behoefte is aan mensen die op deze manier leren.’

Verantwoordelijkheid
26 afstudeerders gingen de uitdaging aan, weliswaar om verschillende redenen. ‘Zo kan ik mijn eigen kansen creëren’, legt Elja uit. Ook Dewi voelt zich aangesproken door het ondernemende karakter van Challenge Based Learning. ‘Bovendien keek ik op tegen het doen van onderzoek en het schrijven van een scriptie. Ik richt me op duurzaamheid, het liefst zou ik bij een bedrijf werken dat verantwoordelijkheid neemt, zoals Greenpeace.’ Volgens Frank staat de student altijd centraal. ‘Het is aan ons om ervoor te zorgen dat iedereen erin meegaat’, legt hij uit. ‘We doen het samen met de studenten, dat spreekt mij aan. Samenwerken is het belangrijkst.’

Challenge Based Learning is opgehangen aan zogenaamde wicked problems, maatschappelijke vraagstukken waarvoor de studenten aan de hand van competenties een oplossing zoeken. Elja: ‘Tijdens de opleiding hebben we veel vaardigheden geleerd. Die passen we toe. En als we informatie missen, dan gaan we daar zelf naar opzoek.’ Daarnaast leren de studenten van elkaar. Dewi: ‘Ik kan een heel jaar bezig zijn met duurzaamheid, daardoor kan ik de diepte in. Het liefst zou ik de negativiteit rondom het thema wegnemen, ik wil kleine bedrijven helpen het verhaal beter te vertellen, maar dat kan ik niet alleen. Daarom zijn vijf anderen aangesloten.’

Tijdsinvestering
Hoewel Dewi niet het gevoel had dat ze op school zat, benadrukt ze dat Challenge Based Learning niet vrijblijvend is. Integendeel. 'We moeten 40 uur per week verantwoorden. Dat leek hartstikke veel, maar uiteindelijk bleek dat we veel meer tijd investeerden.’ Elja besteedde de tijd onder meer aan het afstudeerproject Hopsa Heisasa van filmmaker Vincent van den Ouden. Ze hield zich bezig met communicatie, marketing en crowdfunding. Tijdens de draaidagen deed ze productie.

Nee, het ging volgens Elja niet zonder slag of stoot. ‘Challenge Based Learning vergt discipline en doorzettingsvermogen.’ En zelfinzicht, benadrukt Dewi. ‘Je moet goed op jezelf kunnen reflecteren.’ Elja: ‘Het eerste semester was echt een struggle, pas daarna ben ik het gaan waarderen. Door de gedeelde ervaring is de groep enorm naar elkaar toegegroeid.’ Dewi: ‘Je kunt je niet verschuilen. Deel je je kennis niet, dan zien anderen niet wat je kunt.’ Frank: ‘Ik ben ervan overtuigd dat alle studenten hierbij kunnen gedijen. Het gaat niet vanzelf, maar met goede coaching kun je iedereen meenemen. Toen we begonnen zijn we sterk uitgegaan van het individu. Komend jaar richten we ons sneller op de dynamiek in de groep.’

Wat de studenten afgelopen jaar geleerd hebben, laten ze zien tijdens ‘The Future Is…’, het evenement dat ze samen georganiseerd hebben. Tijdens de avond, die duurt van 17.00 tot 21.30 uur, staan diverse sprekers op het programma. Daarnaast presenteren de studenten zichzelf met tentoonstellingen en experiences. Nieuwsgierig? De entree is gratis. Aanmelden kan hier via Eventbrite.

Auteur: Paul Geerts