Werksessies
In het voorjaar van 2025 verzorgen we een drietal HLO werksessies. Tijdens deze werksessies gaan we in gesprek en aan de slag met een vraagstuk omtrent authentieke, hybride leeromgevingen. Noteer de data én de onderwerpen alvast in je agenda. Inschrijfmogelijkheden volgen binnenkort.
Data en onderwerpen
Donderdag 5 juni van 09.30-11.30u
Onderwerp: praktijkvraagstukken in authentieke leeromgevingen
Locatie: Eindhoven R10, ruimte 0.46
Inhoud:
Vraag jij je af of de complexiteit van een praktijkvraagstuk aansluit bij het niveau van je studenten? En of het vraagstuk voldoende ruimte en richting biedt voor de ontwikkeling van je studenten? In deze ontwerpsessie ga je aan de slag met een praktijkvraagstuk in een authentieke leeromgeving waar jij bij betrokken bent. Je evalueert door middel van de complextool de complexiteit van het vraagstuk en het samenwerkingsproces, en toetst dit aan het niveau van de opleiding. Je krijgt hierbij handvatten aangereikt voor herformulering van het vraagstuk en de begeleiding in de authentieke leeromgeving zodat de complexiteit beter aansluit bij het niveau van de studenten. Je deelt je ervaringen met andere deelnemers en krijgt dus ook een beeld van praktijkvraagstukken bij andere opleidingen. Na deze sessie heb je helder of het vraagstuk en de begeleiding hiervan verbeterd moet worden en heb je daarin al de eerste stappen gezet.
Aanmelden:
Vrijdag 6 juni van 09.00-12.30u
Onderwerp: Authentieke leeromgevingen en TGO (brede bijeenkomst onderwijsinnovatie)
Locatie: Eindhoven R3, ruimte 2.72
Inhoud:
Authentieke, hybride leeromgevingen, wat zijn dat nu eigenlijk? Welke varianten zijn er? Waarom zijn ze zo belangrijk binnen TGO? En hoe borg je ze in de leeromgeving? Deze en andere vragen bespreken we op 6 juni, in gesprek met elkaar. Onderwerpen die aan bod kunnen komen:- Hoe dragen authentieke situaties bij aan het leerproces van de student?- Hoe kun je de innovatiekracht vanuit het werkveld inzetten bij talentontwikkeling vanstudenten?- Hoe kunnen we ervoor zorgen dat studenten in de opleiding al voelen wat demaatschappelijke impact van hun toekomstig beroep is?
Tijdens deze sessie zijn er weer studenten aanwezig, die hun ervaringen delen.Zoals altijd staat het netwerken centraal: we leren van en met elkaar.
Aanmelden:
Datum: donderdag 19 juni, 15.00-17.00 uur.
Onderwerp: Samen werken aan onderwijsontwikkeling
Locatie: Eindhoven R4, ruimte 1.40
Inhoud:
Meer informatie volgt.
Aanmelden:
Maandag 23 juni van 13.00-16.00u
Onderwerp: Begeleiden in een authentieke leeromgeving
Locatie: Tilburg Mindlabs, ruimte 0.24
Inhoud:
Binnen een authentieke, hybride leeromgeving (HLO) wordt er volop geleerd en niet alleen door de studenten, maar ook door coaches, docenten, onderzoekers en professionals uit het werkveld. Iedereen leert, maar ook iedereen kan een bijdrage leveren aan het leerproces van de anderen. Dit maakt het samenwerken in een HLO zo interessant voor alle betrokkenen.
Maar hoe gaat dit gezamenlijk proces van leren en begeleiden in zijn werk? Wat moet je daarvoor organiseren en wat kan je juist loslaten? Tijdens deze ontwerpmiddag zoomen we daar verder op in, door uitwisseling tussen de deelnemers te faciliteren en door te leren van een casus uit de praktijk. Ook nemen we jullie mee te nemen in methodes om op een autonomie-ondersteunende manier te begeleiden. Eenieder die dagelijks leert én begeleidt bij het leren in een authentieke, hybride leeromgeving of hier interesse in heeft, is welkom bij deze sessie!
Aanmelden:

Impressie ontwerpdag
Video: impressie van een ontwerpdag authentieke leeromgevingen (HLO).