maart

Burgemeester Jorritsma op werkbezoek bij Fontys

Je zag zijn ogen af en toe gaan glimmen. Burgemeester Jorritsma was vandaag voor het eerst op werkbezoek bij Fontys. Zowel tijdens het gesprek dat hij met voorzitter Nienke Meijer had als tijdens de rondleiding in R1 raakte hij zichtbaar enthousiast van wat hij hoorde en zag.

Nienke Meijer vertelde Jorritsma kort hoe Fontys in elkaar steekt en waar Fontys in de toekomst naar toe wil. Als grootste onderwijsorganisatie van Zuid-Nederland – groter zelfs dan de drie zuidelijke universiteiten tezamen - is Fontys een grote speler in de onderwijswereld, vertelde zij met gepaste trots. "Met 45.000 studenten en 4500 medewerkers zijn we samen met de HvA trouwens ook de grootste hoger onderwijsinstelling van Nederland. Ik roep ook wel eens: ik ben burgemeester van een groot dorp.
”Mis je dan de concurrentie niet?", wilde de echte burgemeester weten. “We hebben gezonde competitie met Avans”, antwoordde Meijer. “Maar concurrentie, nee."

Rode draad
Jorritsma hoorde het belangstellend aan, maar veerde vooral op bij de visie van het Fontys-bestuur voor de toekomst. Vooral ook omdat de regio daar een belangrijke rol in speelt. Het is een visie waarin Eindhoven de ‘hub’ van technisch onderwijs in Nederland wordt en waarin techniek niet slechts een bijvak in het voortgezet onderwijs is of een leuke pilot op een hogeschool of bij een bedrijf.
“Dat moet als een rode draad dwars door ons onderwijssysteem heen gaan lopen.En dat zou dan ook door iedereen uitgedragen moeten worden, zo betoogde Nienke Meijer. “Practice what you teach.” Zeker ook als het om professionals en een leven lang leren gaat.
Daar was Jorritsma het helemaal mee eens. Veertig jaar bij één en dezelfde werkgever werken is verleden tijd, maar ook het idee dat je je hele leven in één branche werkzaam bent. Zelf wilde hij kennelijk ook nog wel wat worden bijgeschoold: “Laten we een klasje oprichten”, riep Jorritsma enthousiast.

Kolengestookt
Jorritsma kreeg vervolgens de veelheid aan kennisgebieden en open labs binnen Fontys in vogelvlucht te zien. “We zijn heel groot en hebben ook een grote naamsbekendheid. Maar voor veel bedrijven in onze regio is niet of lang niet voldoende bekend wat hier precies te halen valt”, aldus Meijer.
Aan potentie geen gebrek maar op het gebied van communicatie schort het in Eindhoven in algemene zin nog wel, zo stelde de burgemeester. Er zou wat hem betreft veel meer op de grote trom geslagen mogen worden over de prestaties die in Eindhoven geleverd worden: “De communicatie in deze regio is nog ‘kolengestookt’. Dat kon Meijer alleen maar beamen: “Daar valt inderdaad nog een slag te maken. Wat ik wel vaker roep: wij juichen met onze handen in de zakken.”

Robotica
Vervolgens nam Jorritsma kort een kijkje in R1 bij het Roboticalab van Fontys Hogeschool Engineering .Daar werd hij helemaal meegetrokken in de enthousiaste verhalen die hij te horen kreeg van onder meer de studenten die Team Rembrandts vormen, het team dat deze maand voor het vierde jaar op rij in de prijzen viel tijdens een internationale robotwedstrijd in de VS.
Ook kreeg Jorritsma uitleg bij wat onder de noemer Smart Industry zoal wordt geproduceerd en werd gedemonstreerd wat met de UR5 cell wordt gedaan. Om tot slot ook nog snel even een deur verderop een kijkje te nemen bij de studenten die met 3D-printing bezig zijn.

Auteur: Jan Ligthart
Fotografie: Bart van Overbeeke