09
januari
2017
|
13:48
Europe/Amsterdam

Zuivelmaaltijd mixer wint Fontys Best Business

Studenten FHMM presenteren businessideeën voor bekende merken

img-6371.jpg

Maar liefst 100 studenten deden mee aan de 9e editie van Fontys Best Business. Zij presenteerden op 22 december aan een uitgebreide vakjury hun businessideeën voor bekende merken. En daar zaten heel wat slimme en vernieuwende plannen tussen: een ticket-swap service voor vliegtickets, een ‘AirBnB’ voor kleinere retailers en een app waarmee je in de trein alvast je Starbucks bestelt. Remco Kuipéri (Rabobank, hoofdsponsor en jurylid): “Fontys Best Business brengt theorie en praktijk dichterbij elkaar. Studenten leren hier belangrijke ondernemersvaardigheden.”

Tijdens Fontys Best Business maken propedeuse (eerstejaars) studenten van de opleidingen Commerciële Economie en Small Business & Retail Management, Fontys Hogeschool Marketing en Management, in groepen een businessplan voor een bekend merk naar keuze. Gedurende het traject doen ze onderzoek, ontwikkelen een product of dienst en denken ze een marketing- en financieel plan uit. Op het slotevenement presenteren ze in een ‘dragons-den’-achtige setting hun plan en beantwoorden zo goed mogelijk de doortastende vragen van de vakjury. Uiteindelijk zijn er uit de twintig groepen drie winnaars gekozen. Nummer drie ging met een prijs naar huis van 250,- (gesponsord door Markteffect) en de nummers twee en een met respectievelijk 500,- en 1000,- (gesponsord door Rabobank). Daarnaast mag het team met een opvallend idee, pitch of presentatie aanschuiven bij een Bliqsem-lunch (gesponsord door Bliqsem).

Het niveau was hoog dit jaar. De groepen, zonder uitzondering strak in het pak gestoken, hielden korte en krachtige pitches, veelal voorzien van fraaie presentaties en heldere exploitatiebegrotingen. Remco Kuipéri: “De teams zaten qua niveau heel dicht bij elkaar dit jaar. De plannen werden met veel enthousiasme gebracht en waren erg leuk om naar te luisteren. Het deed me terugdenken aan de tijd dat ik hier zelf rondliep als student.” Het was voor de jury bestaande uit bankiers, accountants, ondernemers, docenten en ouderejaars studenten nog een opgave om de winnaars te kiezen. Het podium zag er uiteindelijk zo uit:

Op de derde plaats eindigde Team AirBnB. Zij bedachten UniPlace, een flexibele oplossing voor leegstaande winkelpanden. In UniPlace kunnen kleinere winkeliers op een A-locatie een winkelruimte huren voor een schappelijk tarief. Verder is alles (zoals kassasystemen, horeca en marketing) voor ze geregeld.

De tweede plaats was voor TicketsOnAir een ticket-swap service voor vliegtickets. Zij hadden goed gezien dat de wetgeving binnenkort verandert wat het doorverkopen van vliegtickets - die je anders zou moeten annuleren - mogelijk maakt.

De eerste prijs ging naar Team Friesland/Campina. Zij bedachten MIXX een machine waarin je snel en gemakkelijk een gezonde zuivelmaaltijd mixt met granen en vers fruit. Met de AH-to-go als distributiekanaal en een heldere presentatie wisten zij de jury te overtuigen van de kracht van hun idee.

De Bliqsem-prijs ging naar ShoeWall6, een charmante service voor dames die tijdens een avond stappen hun hoge hakken even willen omruilen voor wat gerieflijker schoeisel.

Feedback van Remco Kuipéri (‎Directeur Particulieren en Private Banking - ‎Rabobank Eindhoven-Veldhoven en jurylid Fontys Best Business): “De teams hebben goed nagedacht en leuke plannen ontwikkeld. Wat me opvalt is dat veel van de ideeën diensten betreffen. Dat vind ik wel tekenend voor onze maatschappij. Er zit een duidelijke focus op het leveren van service en veel minder op het maken van producten. Het is ook één van de redenen van de jury om voor het team van MIXX te kiezen.

Als bankier wil ik de teams graag nog een advies geven. Veel beginnende ondernemers denken veel invloed te hebben op hun omzet. Maar die is van vele factoren afhankelijk. Waar je wel veel invloed op hebt, zijn je kosten. Ik raad dan ook aan om je kosten zo flexibel mogelijk te houden. Schaal pas op als dat echt nodig is. Dan loop je veel minder risico! Ik vond het in ieder erg leuk om weer deel te mogen nemen aan Fontys Best Business. Wat mij betreft zijn onderwijs en talentontwikkeling de sleutels tot de toekomst. En deze competitie is een stukje ondernemerschapsonderwijs pur sang.”

Ingrid Noordman en René Kastelijn, organisatoren van Fontys Best Business en docenten van Fontys Hogeschool Marketing en Management kunnen terugkijken op een geslaagd event.

 

 

Auteur: Michiel de  Boer