juli

Zestien haalbare concepten voor een beter leven

Tweedejaars Fontys ILS verdiepen zich in uiteenlopende doelgroepen

2020 7 Ideeënfabriek TEAM 2XCELL KANEEL KEES NATURE CRASHBOAT

Een kaars die ervoor zorgt dat je niet te lang achter je bureau blijft zitten. Of een placemat die jonge kinderen op een speelse manier vertrouwd maakt met nieuwe smaken. Het is een greep uit de concepten die de tweedejaars van de opleiding Fontys International Lifestyle Studies (ILS) onlangs presenteerden tijdens de online Ideeënfabriek.

Stress. Studenten hebben er regelmatig last van. Uit onderzoek van het RIVM blijkt zelfs dat zo’n acht procent van de jongeren tussen de 12 en 25 jaar ‘psychisch ongezond’ is. Het is dan ook niet vreemd dat verschillende studenten van ILS met dit thema aan de slag zijn gegaan. Het leidde tot drie concepten die de noodzaak van ontspanning benadrukken. Zoals Work Candles, een kaars met ontspannende geuren, ontwikkeld door company Lux(e), die precies acht uur brand. Company RE:mind komt met Meditation Minute, een kaartenset die samen met experts is uitgewerkt. Uitgangspunt is dat de gebruiker door middel van ademhalingsoefeningen de rust hervindt. Shift Over van de gelijknamige company is eveneens een kaartenset. Deze bevat vragen, opdrachten en oefeningen om de werkdag op een ontspannen, maar laagdrempelige manier af te sluiten.

Dat de studenten uitkomen bij stress is bijna logisch. Ze leren vier jaar lang om op basis van trendonderzoek concepten te ontwikkelen die de kwaliteit van leven voor een bepaalde doelgroep verbeteren. Al is dat gemakkelijker gezegd dan gedaan. Een concept kan nog zo goed bedacht zijn, als niemand er behoefte aan heeft, kan het net zo goed meteen in de prullenbak. Economische haalbaarheid speelt een belangrijke rol. Dat is de reden waarom de studenten in hun tweede jaar een company vormen. Daarmee ontwikkelen ze lifestyleconcepten, producten of diensten waarmee ze daadwerkelijk de markt opgaan. In totaal zestien companies presenteerden hun concepten onlangs online. Sommige daarvan zoeken het dicht bij huis. Zowel Bag Houden als Mix richten zich op het studentenleven. Mix ontwikkelde FF Ouwehoeren, een set kaarten waarmee studenten op humoristische wijze kennis kunnen maken met elkaar en met hun nieuwe woonomgeving. Bag Houden komt op de markt met een tas voor studentenhuizen, die de bewoners zelf kunnen ontwerpen. 'De tas is duurzaam geproduceerd en herbruikbaar. Je kunt hem dus elke dag gebruiken en vol trots jouw eigen studentenhuis onder de aandacht brengen.’

Een aantal companies heeft zichzelf juist uitgedaagd om aan de slag te gaan met doelgroepen die verder van jongeren af staan. De Kruidenier richt zich met vier speciaalbiertjes op mannen die last hebben van een midlifecrisis. Het concept The Tastebuddies is door de gelijknamige company ontwikkeld voor jonge kinderen die niet alles lusten. Een speciale placemat opent volgens de bedenkers een spannende wereld vol nieuwe smaken. ‘Met een route vol spelletjes, weetjes en babbeltjes wordt er naar een leeg bord toegewerkt. Hoe? Eitje! Door het bordspel kunnen kinderen spelenderwijs meer genieten van hun eten, ook al vinden ze het stiekem niet zo lekker.’ Company Zes speelt met Positivithee in op eenzaamheid bij ouderen als gevolg van corona. Het product bestaat uit twee delen: één voor jezelf en één voor een ‘eenzame dierbare’. Het doel is om beide onderdelen bij elkaar te brengen om zo een sociaal moment te delen. Ook company Just A Mask haakt aan bij de coronacrisis met mondkapjes en een kaartenset met informatie over de ziekte.

Het Ideeënfabriek Magazine bevat alle zestien concepten. De pdf kan worden gedownload, rechts bovenaan de pagina.

Auteur: Paul Geerts