Tilburg,
maart

Winnaars FHJ Nieuwsprijs 2016 bekend

Gisteren zijn bij Fontys Hogeschool Journalistiek de winnaars van de Nieuwsprijs 2016 bekend gemaakt. Tweedejaars Puck Veldhuizen en Thomas Weemaes wonnen samen €1000, die ze kunnen besteden aan een journalistieke productie. Met flair en lef toonden zij in beeld en geluid aan dat je gratis colleges kunt volgen op hogescholen en universiteiten. Het idee om kosteloos te studeren ontstond uit verwondering en werd grondig beproefd. De jury prees hun kritische houding en onverschrokken aanpak. Hulde ook voor de presentatie van het nieuws, dat door de speelse vorm en spannende opbouw geen moment saai is. Bekijk hun productie.

De prijs werd uitgereikt door Manon van den Brekel, de winnares van vorig jaar. Na gedegen speurwerk vond zij in het Nationaal Archief een dodenlijst die volgens de overheid was achtergebleven in Indonesië. Op de lijst staan de namen van 180 Indonesiërs die in 1947 op Zuid-Sulawesi tijdens de onafhankelijkheidsstrijd door Nederlandse militairen standrechtelijk zijn geëxecuteerd.Ze heeft haar prijs besteed aan verder onderzoek in Indonesië. Samen met een tolk/gids bezocht de journaliste in het najaar van 2016 zo’n twintig dorpen en sprak ze talloze mensen die kunnen verhalen over de moorden door Nederlandse militairen. Haar bevindingen schrijft ze op in een boek dat in augustus verschijnt bij Walburg Pers.

Het juryrapport is te lezen onder het kopje 'Downloads' rechtsboven op deze pagina of op de website van de Nieuwsprijs:http://www.nieuwsprijs.fhj.nl/

Auteur: Brigit Goderie