Eindhoven,
november

Werken aan persoonlijke professionalisering en ontwikkeling tijdens GrOw 2018

500_grow-team-911286

Deze week hebben ruim vierhonderd Fontyscollega’s die werken in een onderwijsondersteunende functie deelgenomen aan één of meerdere activiteiten van GrOw. De jaarlijkse Week van GrOw draagt sinds 2015 bij aan ontwikkeling en groei van Fontysmedewerkers. De organisatie stimuleert medewerkers in beweging te komen en zelf de regie te nemen over hun loopbaan. Een leven lang leren, investeren in je talenten en duurzame inzetbaarheid zijn niet voor niets onderdeel van Fontys Focus 2020.

Meekijken, meelopen én workshoppen
Dit jaar stonden vier activiteiten centraal: op maandag bezochten collega’s vier social labs. Binnen een social lab werken studenten, docenten en het werkveld samen: het werkveld brengt een vraagstuk in, de student gaat ermee aan de slag en de docent begeleidt hierin. Zo gaan studenten werken aan hele praktische en echte bestaande opdrachten: ‘leren –on-the-job’. Dit is een hele nieuwe, flexibele en grensoverschrijdende manier van studeren en werken en daarmee wordt het onderwijs dus op een heel andere manier vorm gegeven. De animo om een social lab te bezoeken was dusdanig groot dat er gekeken wordt of binnenkort meer meekijk-momenten bij de labs georganiseerd kunnen worden. Bron schreef een uitgebreid artikel over de activiteiten van het Social Innovation Center, één van de vier social labs die op maandag de deuren openden voor geïnteresseerde collega’s.

Een leven lang nieuwsgierigheid

Op dinsdag en donderdag vonden twee workshopdagen plaats in Tilburg en Eindhoven. Tijdens 22 workshops konden collega’s meer leren over onder andere werkgeluk, samenwerken, omdenken en zelfsturing. Ook hier was de animo groot, veel workshops waren snel na openstelling volgeboekt. In het pauzeprogramma sprak voorzitter Nienke Meijer de deelnemers toe over Fontys als innovatieve, lerende organisatie. “Als we onze studenten willen meegeven dat zij zich tijdens hun carrière moeten blijven ontwikkelen, dan moeten we zelf het goede voorbeeld geven. Een leven lang nieuwsgierigheid, waarbij we onszelf elke dag de vragen stellen “Wat heb ik vandaag geleerd? En wat ga ik morgen anders doen?” En dát gaan we dan de volgende dag delen met collega’s.”Tijdens het lunchprogramma waren er activiteiten waarbij onder andere #wijzijnfontys, vitaliteit, persoonlijke presentatie en talenten centraal stonden.Tenslotte was het binnen de Week van GrOw ook mogelijk om bij een collega een kijkje in de keuken te nemen. Bijna vijftig collega’s boden de mogelijkheid om een dagje mee te lopen, en ook hier werd gretig gebruik van gemaakt. Het was een informele, laagdrempelige en persoonlijke manier om eens te zien hoe het er bij een ander instituut of dienst aan toe gaat, of hoe een functie die jij misschien wel ambieert wordt vormgegeven door een collega. Ook hier vond een mooie intercollegiale ontmoetingen plaats.

Projectleider Esther van Deelen: “Een goed geslaagde Week van GrOw waarbij veel Fontyscollega’s hebben gewerkt aan hun persoonlijke professionalisering en ontwikkeling. GrOw is inmiddels een begrip binnen Fontys en ieder jaar zien we de interesse in en de belangstelling voor de week toenemen. Ik kijk al weer uit naar de volgende editie!”

Auteur: Dienst M&C - Myrthe Tijhuis, Foto's: Maikel Stams, Noortje van Venrooij/Discodip