EINDHOVEN,
19
februari
2019
|
16:52
Europe/Amsterdam

Wat gebeurt er met data die bedrijven verzamelen?

Fontys_lector_BASE_27_Colette_Cuijpers

Dr. Colette Cuijpers is lector Recht en digitale technologie aan de Juridische Hogeschool Avans-Fontys. Daarnaast runt zij de opleiding Law and Technology aan Tilburg University. Cuijpers is expert op het gebied van privacy en gegevensbescherming, waar ook haar publicaties veelal op gericht zijn. Colette Cuijpers reageerde recent in een artikel in de Volkskrant op de vraag wat er gebeurt met de intieme data die bedrijven verzamelen? 

De Nederlandse huiskamer wordt slim. Dat levert gemak op, maar ook zorgen over privacy. Want wat gebeurt er met de intieme data die bedrijven verzamelen? Dat is volgens Colette Cuijpers volstrekt intransparant en ook wel zorgelijk want 'doordat gebruikers toestemming geven, krijgen bedrijven veel meer ruimte om gegevens te gebruiken dan veel mensen doorhebben'.  

Dat kan vergaande implicaties hebben, vreest zij. Fabrikanten van smart-home-apparatuur hebben niet alleen interesse in de gegevens om hun assistenten te verbeteren, de data zijn ook bruikbaar om online gerichter te adverteren. In de Verenigde Staten is het bovendien mogelijk bestellingen te plaatsen via digitale assistenten. ‘Ik kan geen Pringles proeven. Ik kan ze slechts bestellen’, zegt Alexa in een reclame die deze maand te zien was tijdens de Super Bowl. 'Hoe meer bedrijven van iemand weten, hoe beter ze diegene kunnen profileren en vervolgens ‘manipuleren’ om producten te kopen', zo redeneert Cuijpers.

Lees het volledige artikel op de website van de Volkskrant.

 

Bron: Volkskrant
Bewerkt door: Monique van Laar