Voorbereiding herstartplan, update 24

Update C

Dinsdag 21 april heeft het kabinet aangekondigd dat slechts een beperkt aantal coronamaatregelen wordt versoepeld. Duidelijk werd dat er voor het hoger onderwijs tot 20 mei niets verandert. Op 13 mei communiceert het kabinet de maatregelen die zullen gelden vanaf 20 mei. Wel deed het kabinet een oproep aan de verschillende sectoren in de samenleving om voorbereidingen te treffen voor een ‘1,5 meter-maatschappij’. Het kabinet kondigde aan alle grootschalige evenementen te verbieden tot 1 september 2020.

Wat betekent dit voor Fontys?
Al eerder besloten we dat er tot 1 juni alleen onderwijs op afstand plaatsvindt en niet op locatie. Onze gebouwen blijven tot 1 juni gesloten. Gezien de korte periode en de kleine stappen die het kabinet neemt in haar besluitvorming over het ‘openstellen’ van de samenleving, verwachten we niet dat er voor de zomervakantie nog op grote schaal onderwijs in onze gebouwen zal kunnen worden aangeboden. We moeten dus uitblijven gaan van online onderwijs in ieder geval tot de zomervakantie en hoogst waarschijnlijk ook daarna.

Hoe gaan we toetsen?
Ook voor toetsen blijft gelden dat deze zoveel mogelijk online worden afgenomen. Online toetsen kan op verschillende manieren. Er is een zogenaamde beslisboom opgesteld waarmee opleidingen kunnen beoordelen welke alternatieve vormen geschikt zijn voor het online toetsen van kennis en vaardigheden. Je kunt daarbij denken aan open boek-tentamens, mondelinge afname of schrijf- en reflectieopdrachten.
We willen uiteraard voorkomen dat in het nieuwe studiejaar veel toetsen moeten worden ingehaald. Dat zorgt niet alleen voor studielast maar mogelijk ook tot ongewenste studievertraging. Bovendien leidt het ook voor docenten tot grotere werkdruk in het volgend studiejaar. Daarom is onderzocht of het afnemen van online summatieve toetsen met ProctorExam in periode 4 gewenst en mogelijk is. ProctorExam is een hulpmiddel voor het op afstand surveilleren.
Een werkgroep heeft de afgelopen weken hard gewerkt om te komen tot een gedegen advies. Met zeven instituten zijn experimenten uitgevoerd en er is intensief overleg gevoerd met docenten, studenten en met de studentenfractie van de Centrale Medezeggenschapsraad. De werkgroep rondt binnenkort haar advies af en gaat na de meivakantie in overleg met de instituten over de (on)mogelijkheden.

Herstartplan
Op 13 mei wordt duidelijk welke maatregelen na 20 mei gelden. Als versoepeling van maatregelen het mogelijk maken na 1 juni de Fontys-locaties open te stellen, dan zal hiervoor sowieso het ‘1,5 meterprotocol’ gelden. We hopen dat op er op 13 mei ook meer duidelijk wordt over de periode na de zomervakantie. Binnen Fontys wordt gewerkt aan een herstartplan om dit ‘1,5 meterprotocol’ te vertalen naar de situatie bij Fontys. Een ding is al zeker: er zal veel minder effectieve fysieke ruimte beschikbaar zijn in de gebouwen. Onze gebouwen kunnen slechts maximaal zo’n 20-25 % worden bezet ten opzichte van de ‘normale’ situatie. Dit betekent dat we slechts gecontroleerd en zeer beperkt studenten en medewerkers toegang tot onze onderwijsgebouwen kunnen verlenen.

De volgende uitgangspunten gelden voor het herstartplan:

• Veiligheid en gezondheid van onze studenten en medewerkers en het beperken van de verspreiding van het virus.
  • Voorkom zoveel mogelijk studievertraging en beperk de studie- en werklast in het volgend studiejaar.
  • Geef voorrang aan vormen van onderwijs/onderzoek en toetsen die absoluut niet online kunnen.
  • Alleen onderwijsruimten gaan open.

Het voornemen is het herstartplan op 15 mei vast te stellen.

Evenementen
Het besluit van het kabinet omtrent evenementen betekent het volgende voor Fontys:

• De Open Avond Pro, gepland op 10 juni aanstaande, gaat niet door. Het voorbereidingsteam was al gestart met het ontwikkelen van online kennismaken met ons aanbod voor professionals.
  • Het diner voor Bestuurlijk Actieve Studenten, gepland op 12 juni, gaat niet door en zal op een ander moment plaatsvinden.
  • De Purple introductieweek in de laatste week van augustus krijgt een aangepaste vorm. Team Purple werkt in overleg met introcommissies, partners in de steden en andere betrokken partijen aan een alternatief plan om onze eerstejaarsstudenten een warm welkom te geven.