juli

Vier alumni Master Architecture bundelen krachten voor ijzersterke toekomstvisie

architecture

Tilburg is een stad van Samenmakers. Maar wat levert samenwerken buiten de bedrijfsmuren nu precies op? Make It In Tilburg vroeg het aan Fontys alumni en architecten Vincent van Heesch (studio] [space), Bram van de Sanden (Buro013), Lex Hildenbrant (Hildenbrant Architecture & Drawings) en landschapsontwerper Nout Sterk (Studio REDD). Samen kwamen zij met de Gouden Doos: een visie voor het logistieke landschap van de toekomst. Dat deden ze in het kader van designchallenge ‘Out of the Box’, uitgeschreven door CAST, Vereniging Deltametropool en Kunstloc Brabant.

Stel je voor: je rijdt over - pak ‘m beet - een jaartje of vijftien over de A58 richting Eindhoven. Ter hoogte van het ETZ Elisabeth ziekenhuis, aan de andere kant van de snelweg, zie je een enorme gouden doos. Het is een soort flat, waarin verschillende logistieke bedrijven op elkaar gestapeld zijn - van aanvoer, opslag tot en met verspreiding. Vrachtwagens en - schepen rijden en varen zó het gebouw in. Hyperefficiënt en tégen verrommeling van het landschap. Dit mooie staaltje futuristisch bouwen is hét bedrijventerrein van de toekomst. Of dat zou het kunnen zijn. Hoe bedenk je zoiets? Drie Tilburgse architecten en één Eindhovense architect deden het samen. Bram: “Als je deelt, dan win je. Door onze krachten te bundelen, kwamen we met een ijzersterk plan. Dat was ons alleen niet gelukt.”

Lees hier verder

Geplaatst door Marielle Hulshoff, Fontys Hogeschool voor de Kunsten