januari

Veilig en comfortabel van A naar B

18383815-2CCD-4955-8F8F-7FC79052E951

De 23-jarige Joris van der Meulen studeert Toegepaste Wiskunde in Tilburg, én runt tegelijkertijd vanuit Eindhoven zijn eigen chauffeursbedrijf, Chauffeurs Service Zuid-Nederland. Voor zowel particulieren als bedrijven is hij beschikbaar voor een breed scala aan chauffeurs- en mobiliteitsdiensten. Joris maakt sinds kort gebruik van de Studentondernemersregeling van Fontys, waardoor hij studie en werk beter kan combineren.

Chauffeurs Service Zuid-Nederland is geen geheel nieuwe speler in de chauffeurs- en mobiliteitsbranche. Het bedrijf zelf bestaat sinds 2008. Sinds een aantal jaar is Joris nu eigenaar van het bedrijf. “Ik ben in 2016 voor Chauffeurs Service Zuid-Nederland gaan werken als bijbaantje, wat me heel goed beviel. Uiteindelijk wilde de vorige eigenaar ermee stoppen, waarna ik het van hem overgenomen heb. Sinds 2018 ben ik eigenaar van Chauffeurs Service Zuid-Nederland. Ik heb een grote passie voor auto’s en met dit bedrijf kan ik die passie kwijt.”

Van valet parking tot BOB-service
Volgens de website verzorgt Chauffeurs Service Zuid-Nederland een breed scala aan mobiliteitsdiensten. Zo kan men er terecht voor privéchauffeurs, airport service, carwash service, privé koeriersdiensten, autotransport en valet parking. Joris: “Het idee achter Chauffeurs Service Zuid-Nederland is dat we zelf geen auto’s hebben, maar rijden in de auto van de klant. Als je veel rijdt, is het soms fijn om dat zelf niet te hoeven doen.”
Met zijn uiteenlopende diensten verzorgt Joris een complete service, waarbij ook een BOB-service hoort. “Er zijn natuurlijk situaties waarin het niet meer mogelijk is om op een veilige manier zelf te rijden. Bijvoorbeeld wanneer de klant een hapje wil gaan eten of drinken. Dit is dus de BOB-service die ik ook aanbied; een comfortabele en vooral veilige manier om thuis te komen.”
Al deze services vergen natuurlijk aardig wat mankracht. Gelukkig staat Joris er niet alleen voor: “Ik heb nu zeventien jongens die mijn team versterken. Zij werken allemaal op freelance basis. Het is binnen dit vakgebied lastig om vaste tijden aan te kunnen bieden. Gelukkig is mijn team heel flexibel en vinden ze het werk bovenal heel erg leuk om te doen.”

Kwaliteit boven kwantiteit
Verspreid over Nederland zijn er inmiddels aardig wat chauffeursdiensten zoals Chauffeurs Service Zuid-Nederland. Hoe probeert Joris zich van die massa te onderscheiden? “Het klopt dat er best wel wat soortgelijke bedrijven bestaan. Wel zijn dit vaak grotere bedrijven, ik probeer het wat kleinschaliger te houden, waardoor onze diensten ook heel erg persoonsgericht vormgegeven kunnen worden. Wij onderscheiden ons door kwaliteit boven kwantiteit te stellen.”
De coronacrisis heeft ook zijn stempel op Chauffeurs Service Zuid gedrukt, zo vertelt Joris. “Het leverde mij veel vrije tijd op, meer dan me lief is om eerlijk te zijn. Toen de horeca weer openging zag je dat met name de jongere klanten weer volop eropuit gingen, waardoor de ritjes in die tijd -afgelopen zomer- weer toenamen. Ook ben ik voor restaurants gaan bezorgen, en daarnaast was er vraag naar koeriersdiensten. Dus helemaal stil lag het niet, maar het was zeker rustiger dan normaal. Voor de toekomst ben ik optimistisch gesteld, misschien zal de vraag naar onze diensten tijdelijk wat inzakken, maar er zal altijd een markt blijven.”

Begeleiding door Fontys Centrum voor Ondernemerschap
Naast het runnen van Chauffeurs Service Zuid-Nederland studeert Joris Toegepaste Wiskunde aan Fontys in Tilburg. Sinds kort maakt hij gebruik van de Studentondernemersregeling van Fontys, waardoor hij studie en werk beter kan combineren. “Ik heb een contactpersoon aangewezen gekregen waar ik terecht kan met mijn vragen. Als ik echt in de knel kom, met bijvoorbeeld tentamens, dan kan ik dat aangeven voor bijvoorbeeld een extra herkansing. Dat is een heel prettig idee.” Naast het voordeel in de combinatie van studie en het runnen van een eigen onderneming, kan Joris ook gebruik maken van de netwerken die het Fontys CvO heeft en kan hij maandelijks exclusieve masterclasses en workshops volgen over bepaalde onderwerpen op het gebied van ondernemerschap.

Auteur: Fontys Centrum voor Ondernemerschap