april

Van onbekenden naar mede-eigenaars van een bedrijf

tappir_team

De minor Ondernemerschap is een broedplaats voor diverse startups en TAPPIR is er hier een van. TAPPIR is een studentonderneming bestaande uit vier studenten van verschillende opleidingen, opgericht tijdens de minor Ondernemerschap. Bij aanvang van de minor in september 2020 hadden ze interesse in ondernemen, maar nog geen ervaring. Nu staan ze al een half jaar ingeschreven bij de KvK en is het eerste project uitgevoerd.

De studenten leerden elkaar kennen tijdens de minor Ondernemerschap. Een gevarieerde groep met een student van Integrale Veiligheidskunde, SPECO en twee ICT-studenten. Eén van de ICT-studenten had het idee om aan de slag te gaan met Progressive Web Apps en de andere teamleden waren meteen enthousiast. De techniek ‘Progressive Web Apps’ is een nieuwe techniek om op een makkelijkere en goedkopere manier apps te ontwikkelen waarin de voordelen van een website en een app worden gecombineerd.

Klanten verbinden aan het bedrijf
Als startup een plekje bemachtigen in de IT-branche is lastig. “We werken met een digitaal product en verkopen in principe lucht. Het lastige is om mensen dan tóch dat vertrouwen te geven dat je als bedrijf kwaliteit levert”, geeft ICT-student Noël Herwig aan. Het vinden van de eerste klanten is dus lastig, maar de ondernemers hebben het volste vertrouwen in het bedrijf en blijven volop acquireren.
Op dit moment is de eerste app voor de eerste klant een feit. TAPPIR heeft voor radio- en tv-station RTV Parkstad een nieuwe app ontwikkeld. Het komende jaar is TAPPIR ook iedere dag te horen en te zien op de kanalen van RTV Parkstad tijdens het reclameblok. Dit zorgt ervoor dat ze de naamsbekendheid vergroten en met een goede werkende app als voorbeeld kunnen zij het vertrouwen winnen van nieuwe klanten.

De minor Ondernemerschap
Tijdens de start van de minor waren ze met vijf gemotiveerde studenten. Vier van de studenten zijn uiteindelijk ook na de minor doorgegaan met het bedrijf. Tijdens de minor gingen ze aan de slag met business development en personal development. Op beide vlakken hebben ze hier veel van geleerd. “Je gaat aan de slag met diverse gesprekstechnieken en rollenspellen en dit heeft mij heel erg geholpen” geeft Noël Herwig aan. “Je leert hoe je de controle in een gesprek houdt. Als je blijft afwachten, dan gebeurt er niks”. Dit zijn leerpunten die erg waardevol zijn geweest en die ze nu ook toepassen tijdens het uitbouwen van het bedrijf.

Toekomstplannen
Volgens teamlid Bram Lammers is de positieve mindset van de teamleden het succes van het bedrijf. “Onze positieve mindset heeft binnen dit project goed geholpen. Wij namen niet zomaar deel aan de minor om de studiepunten te behalen, maar omdat we graag wilden ondernemen en iedereen het een goed idee vond”.

Ze zijn nu bezig met het acquireren van nieuwe klanten in de radiobranche. Later willen ze ook verder uitbreiden naar andere branches om zo hun bedrijf te laten groeien naar een goedlopend en winstgevend bedrijf. Na oplevering van een app bieden ze ook nog blijvende support door middel van een service-abonnement. Zo kunnen ze klanten altijd ondersteuning bieden en houden ze de app up-to-date.

Hoewel ze elkaar door de huidige situatie niet veel kunnen treffen verloopt de samenwerking zeer goed en verwachten ze dat er mooie ontwikkelingen zullen volgen. Ze gaan in ieder geval aan de slag met een bak vol enthousiasme en motivatie om het een succesvolle onderneming te laten worden.

Auteur: Fontys Centrum voor Ondernemerschap