juli

TU Eindhoven en Fontys gaan nauwer samenwerken

MOCW 060720 (14)

De voorzitters van Fontys Hogescholen en de Technische Universiteit Eindhoven (TU/e) hebben vandaag een samenwerkingsconvenant getekend, in aanwezigheid van de minister van OCW Ingrid van Engelshoven. De TU/e en de technische opleidingen van Fontys zitten al samen op de TU/e-campus, nu gaan de instellingen ook de werving en de onderlinge doorstroom afstemmen en optimaliseren. Het doel is om studenten een voor hen optimale opleiding te bieden, met minimale uitval van bètatalent, en de regio Brainport zo goed mogelijk te voorzien van de hoogopgeleide ingenieurs die zo hard nodig zijn.

De twee instellingen geven hiermee invulling aan de ambities van de recente Strategische agenda Hoger Onderwijs van het Ministerie van OCW. Zo gaan de universiteit en de hogeschool ‘voor de poort’ de informatie en ondersteuning voor studiekiezers afstemmen, zodat ze meteen op de juiste plaats terecht komen. ‘Na de poort’ zorgen Fontys en de TU/e voor harmonisatie van de opleidingen, zodat studenten vooral in het eerste jaar op verschillende momenten soepel van de ene instelling naar de andere kunnen overstappen.

De samenwerking is sterk geworteld in de behoeften van de regio Brainport. Zo gaan de twee instellingen nog beter faciliteren dat hun studenten samen kunnen werken aan vraagstukken van partners in de regio, zoals industrie en ziekenhuizen. Verder gaan ze samen optrekken in het inzetten van hybride docenten; kenniswerkers uit het hightech bedrijfsleven. Daarnaast stemmen TU/e en Fontys hun opleidingsportefeuilles op elkaar af, vooral qua masters, zodat de gezamenlijke output aan ingenieurs goed aansluit bij de behoeftes van de regio. Ook gaan de twee nauwer samenwerken op het gebied van onderzoek, in innovatieversneller de Eindhoven Engine.

Robert-Jan Smits, voorzitter van het College van Bestuur van de TU/e: “Met deze samenwerking optimaliseren wij zowel het aanbod als de aantrekkelijkheid van het hogere techniekonderwijs in de regio Brainport. We hebben samen ruim 17.500 studenten op onze campus. We gaan er nu voor zorgen dat elke student de meest optimale opleiding krijgt.”

Joep Houterman, voorzitter van het College van Bestuur van Fontys Hogescholen: “We zijn goede buren en ook nog eens belangrijke partners in het hogere techniekonderwijs. Hier gaan onze huidige maar zeker ook toekomstige studenten van profiteren. Tegelijkertijd gaan we op het terrein van onderzoek en innovatie verder samen te werken aan uitdagingen in de samenleving .”

“Deze samenwerking tussen Fontys en de TU/e, met daarin een belangrijke rol voor bedrijven, is van enorm belang voor de regio”, liet minister Ingrid van Engelshoven weten. “Het draagt bij aan het bestrijden van de tekorten aan hoger opgeleid technisch personeel, en het betekent nog meer kans voor studenten.”

Bericht door TU/e i.s.m. Monique van Laar