Eindhoven,
2017

Topsportstudenten bij Fontys

Fontys Sporthogeschool Eindhoven 2

”Fontys biedt volop mogelijkheden om je talent te ontdekken en verder te ontwikkelen". Die uitspraak raakt de kern van Fontys Focus2020. Jezelf ontwikkelen tijdens je opleiding is belangrijk. Jezelf professioneel ontwikkelen is minstens even belangrijk. Stel je bent een uitstekend sporter en je wilt ook een hbo-diploma behalen. Wat dan? Dan biedt de Topsportregeling uitkomst. Deze regeling biedt aan studenten, die door NOC*NSF erkend worden als topsport(talent), mogelijkheden om met bijzondere afspraken studie en topsport te combineren en zo hun talenten maximaal te ontplooien.

De Topsportregeling is een uitkomst voor de actief sportende studenten. Denk maar aan de vijf studenten die afgelopen zomer hebben deelgenomen aan de Olympische Spelen in Rio de Janeiro. En zij zijn niet de enige studenten die naast hun studie veel tijd steken in hun sport. We laten je dat graag eens zien.

In onderstaande grafiek zie je, per locatie en per sport, hoe verschillend het palet topsportstudenten is.

(Gegevens per oktober 2016. Studenten met onaangeduide sporten zijn niet meegenomen in dit overzicht)

Studielocaties
Al die topsportstudenten en -studenttalenten zijn in bijna alle instituten vertegenwoordigd. Om in aanmerking te komen voor de Topsportregeling hoef je dus niet persé een sportgerichte studie te doen. Dat kan wel! Fontys heeft namelijk de opleiding Johan Cruyff Academy Tilburg (voorheen: Johan Cruyff University), die onderdeel uitmaakt van Fontys Economische Hogeschool Tilburg. Deze maatwerk opleiding is geheel gericht op studerende topsporters. Aan de Johan Cruyff Academy volg je de opleiding Sportmarketing, een leerroute van Commerciële Economie.

Op onderstaande kaart kun je per Fontyslocatie en instituut zien hoeveel topsport(talenten) daar studeren. Ook deze kaart is interactief, dus beweeg je muis over de kaart om meer informatie te zien.

(Gegevens per oktober 2016. Studenten met onaangeduide sporten zijn wél meegenomen in dit overzicht)

In de schijnwerpers
Om onze sportende studenten, de Topsportregeling en de mensen áchter de regeling wat extra aandacht te geven, verschijnen er in de komende maanden meerdere berichten hierover. Ook over onze topsportstudenten en hun activiteiten met en naast hun studie. Denk bijvoorbeeld aan het Eindhovense Studentensportgala of de Wall of Fame verkiezing.

Genoeg studenten om te bevragen, genoeg activiteiten om te belichten.
Houd onze nieuwspagina dus in de gaten!

Auteur: Björn Rommens

Reacties 1 - 1 (1)
Bedankt voor uw bericht.
Olaf Schoningh
2017
Am a Canadian interested in this program, but was wondering if ice hockey is one of the options for "top sport student"?

Thank you