Tilburgs Mediafonds beloont plan Factory

Factory breidt na de zomervakantie uit met een wijkgerichte aanpak. Het plan, FactoryTilburg, is door het Tilburgs Mediafonds gehonoreerd met een stimuleringsbijdrage van ruim 19.000 euro.

FactoryTilburg onderzoekt beweringen die online worden gedaan, maar vooral veronderstellingen die leven onder Tilburgse inwoners. Om te horen wat er in de samenleving speelt, bezoekt Factory buurthuizen, inspraakavonden, sportwedstrijden, kerken/moskeeën en andere plekken waar inwoners samenkomen. Wat klopt er in hun ogen niet? Waar zetten zij vraagtekens bij? Wat willen ze uitgezocht hebben?

Onder leiding van een aan te stellen eindredacteur/coördinator, gaan student-factcheckers aan de slag met de vragen van bewoners. Het antwoord bestaat nooit uit een eenvoudig ‘klopt wel of klopt niet’. FactoryTilburg zoekt uit waar aannames en beweringen op gebaseerd zijn en gaat met bewoners in gesprek over de bevindingen.

Als inwoners de smaak te pakken hebben, biedt FactoryTilburg gratis workshops verificatie aan met handige middelen om zelf claims, foto’s en video’s te kunnen toetsen. FactoryTilburg wil bewoners betrekken bij het publieke debat en hen uitrusten met de kennis en vaardigheden om zelf informatie te checken.

Het bestuur van het Tilburgs Mediafonds noemt het plan een “origineel idee dat past binnen de kerntaak van het fonds, te weten het stimuleren en bevorderen van kwaliteitsjournalistiek in Tilburg om zo inwoners van Tilburg en omgeving beter te informeren over wat er speelt in de stad.’’

De stimuleringsbijdrage is bedoeld om het project op te starten. Vanaf het studiejaar 2021-2022 zal Fontys Hogeschool Journalistiek (FHJ) het project opnemen in het onderwijsprogramma.

Meer informatie bij Monique van de Ven en Monique Hamers.

Auteur: Brigit Goderie