oktober

Teun Toebes wint met zijn vlog een mooie aanmoedigingsprijs

Teun Toebes

Op 10 oktober 2018 werd de Anneke van der Plaats Aanmoedingsprijs 2018 uitgereikt aan Teun Toebes. Hij heeft de prijs gewonnen vanuit STEUN en toeverlaat, een concept dat hij ontwikkelde vanuit zijn passie voor de oudere medemens (met dementie). Teun is student hbo-v leerjaar 3 Fontys Hogeschool Mens en Gezondheid en werkt daarnaast op een gesloten afdeling voor mensen met dementie.

De jury besloot - dit jaar voor het eerst - de Aanmoedigingsprijs uit te reiken, aan STEUN en Toeverlaat. Uit het juryrapport: “Een opmerkelijke nominatie voor Teun. Met vloggen vestigt hij de aandacht op goede zorg en geluk voor ouderen. Niet alles is volgens het principe van de BOM-methode uitgerold, maar de inzet en het elan gericht op het geluk en plezier voor en met mensen met dementie, daar kunnen en willen wij niet omheen, vandaar deze nominatie, waarmee we vooral wensen dat hij voortvarend doorgaat”

Anneke van der Plaats Award
De Anneke van der Plaats-Award wordt jaarlijks uitgereikt aan een medewerker en/of zijn of haar team van een zorginstelling die een speciale en waardevolle bijdrage levert op het gebied van zorg voor mensen met dementie. De prijs bestaat uit een oorkonde, gratis toegang voor 2 personen tot het congres ‘De wondere wereld van dementie’ in 2019 en een workshop “Humor en dementie” door Marcellino Bogers. De workshop heeft een waarde van € 1.000,00, wordt gegeven op locatie en is bestemd voor het gehele team waartoe de prijswinnaar behoort.

Dr. Anneke van der Plaats is sociaal geriater, wetenschapper, docent en adviseur. In 1983 heeft zij de eerste dagopvang voor ouderen in Nederland opgezet. Zij heeft vanaf 2000 wetenschappelijke kennis en complexe wetenschappelijke theorieën omtrent dementie vertaalt naar de dagelijkse praktijk. De door haar ontwikkelde Omgevingszorg, gericht op mensen met een beschadigd brein en de Brein Omgeving Methodiek (BOM™) om Omgevingszorg op een goede manier toe te passen, heeft een nieuwe kijk op zorg voor mensen met dementie gebracht, die zich in de praktijk bewezen heeft. Daarnaast is zij medeauteur van diverse boeken, waaronder De Wondere Wereld van Dementie (2008), Het demente brein (2014) en De dag door met dementie (2016). In 2016 is de Anneke van der Plaats-Foundation opgericht.

Reden genoeg om een award te vernoemen naar Anneke van der Plaats, met als doel de toepassing van haar gedachtegoed over Omgevingszorg™ en de Brein Omgeving Methodiek™ (BOM™) te stimuleren en blijvend te streven naar het geluk van mensen met dementie.

Meer informatie: STEUN en toeverlaat, @teunentoebespraat, www.s-teun.nl

Auteur: Jessy Kouwenberg