28
november
2018
|
15:27
Europe/Amsterdam

Synchroon coachen met een oortje: the next step!

Schermafbeelding 2018-11-28 om 15.15.06kopie

Het coachen en begeleiden van leraren is volop in ontwikkeling. Een van deze ontwikkelingen is synchroon coachen, een methodiek die onderzocht en doorontwikkeld wordt door Fontys. Zo worden ervaringen opgedaan met 360-graden-camera’s, virtual reality-brillen en draadloze coachingsmiddelen. De onderzoeksresultaten zijn veelbelovend.

Vol spanning ga je van huis. De vorige keer liep de start in het honderd, deze keer moet het goed gaan. Je probeert te focussen, maar wordt bevangen door de spanning. Aan de start voel je de vele priemende ogen. Al je voorbereidingen moeten toch leiden tot een goed resultaat? Gelukkig is daar het oortje. Je voelt je gesteund in de situatie en waar nodig word je gesouffleerd. Fijn ook dat je achteraf de beelden in je VR-bril kunt terugkijken en je ziet dat je op kritieke momenten je mannetje stond. Zomaar een dag uit het leven van een Formule 1-coureur óf van een leraar die ondersteund wordt door een begeleider...

Wat is synchroon coachen?
Synchroon coachen is een methodiek waarbij ter plekke, tijdens het lesgeven feedback wordt gegeven aan leraren en leraren ‘in wording’. Deze coaching aan een zogenoemde coachee, gebeurt aan de hand van korte hints of instructies. De ontvangen feedback kan direct worden toegepast in de lessituatie.

Fontys Pedagogisch Technische Hogeschool (PTH) is in 2006 begonnen met deze vorm van coaching (Active Audience) waarbij er voortdurende doorontwikkeling is geweest van de methodiek, zowel op technisch als didactisch gebied. Parallel aan de ontwikkeling zijn er vanuit het lectoraat Educatieve functies van ICT (Fontys Lerarenopleiding Sittard) twee promotieonderzoeken uitgevoerd (Hooreman et al; 2008 en Coninx et al; 2010). Deze onderzoeken hebben verschillende voordelen aangetoond ten aanzien van de traditionele manier van coachen.

Mentaal sterk in de klas
Naast de technologische ontwikkelingen bij synchroon coachen met een oortje vindt er een uitbreiding van de methodiek plaats door de focus ook op het mentale deel van het leraarschap te leggen. ‘Mentaal sterk in de klas’ is een initiatief van Fontys HRM en Psychologie en Fontys PTH. De expertisegebieden van synchroon coachen en sportpsychologie zijn aan elkaar gekoppeld, waardoor er een intensieve module ‘Mentaal sterk in de klas’ is ontstaan. De coachee krijgt individuele coaching voor en in de klas, wat zal bijdragen aan zijn/haar presteren. Hierbij wordt gebruikgemaakt van de techniek van synchroon coachen gecombineerd met voorgesprekken en opdrachten vanuit de sportpsychologie. ‘Mentaal sterk in de klas’ is gericht op leraren in het voortgezet onderwijs, mbo en hbo. Met de onderzochte technologische hulpmiddelen en methodiek wordt toegewerkt naar een steeds effectievere manier van coaching die niet alleen de leraar en begeleider, maar het gehele onderwijs een stap verder helpt.

Paul Dirckx is verbonden aan Fontys Pedagogisch Technische Hogeschool en coördinator bij het kenniscentrum ICT & Techniek van Fontys Educatief Centrum in Eindhoven. E-mail: p.dirckx@fontys.nl.

Nicole Ebben is gezondheidswetenschapper, gespecialiseerd in gedragsverandering, gezondheids- en sportpsychologie en werkzaam bij Fontys Hogeschool HRM en Psychologie. Verder is ze coördinator en ‘Trainer Sports and Performance’ bij het Sociaal Innovatiecentrum in Oisterwijk. E-mail: n.ebben@fontys.nl.

Bron: LBBO, Beter Begeleiden Magazine.

Downloads