19
mei
2021
|
16:04
Europe/Amsterdam

Studio Speelruimte, Studio Adempauze, Studio Het

experimenteel project Kunsteducatie

Overzichtmuur

Verandert onze professie van kunstvakdocent in dit crisisjaar? En welke invloed hebben tijd en ruimte hierop? De clips Studio Speelruimte, Studio Adempauze en Studio Het vatten een open gesprek samen, gevoerd tussen Pascal Gielen (hoogleraar cultuursociologie), Gert Biesta (hoogleraar pedagogiek) en Mirjam van Tilburg.

De basis van dit gesprek vormt het experimenteel project vanuit het doctoraatstraject van Van Tilburg bij Antwerp Research Institute for the Arts (ARIA). Dit is een onderzoek in de kunsteducatie vanuit de kunsten over de ontwikkeling van de professie kunstvakdocent.Tien kunstvakdocenten stapten in november 2020 (Tilburg) en januari 2021 (Rotterdam) samen uit de automatische piloot en bezetten een maand lang een studio. Gedurende deze maand forceerden deze kunstvakdocenten samen met Van Tilburg ruimte voor het kijken naar hun dagelijkse praktijk. Zowel in fysieke ruimte, als in tijd. Denk aan wandelingen, interviews en het uitwisselen van ervaringen. Ze onderzochten met elkaar, speelden en keken eens goed naar hun professie ten tijden van crisis. Want vergeet niet: dit was een tijd van noodopvang, online lesgeven en spatschermen in het lokaal. Wat vraagt het van ons om een kunst te onderwijzen tijdens de anderhalvemetersamenleving of lockdown?

Dat Van Tilburg dit (eerste openbare) gesprek over haar doctoraatsonderzoek met Gielen en Biesta voert, komt niet uit de lucht vallen. Beiden maken deel uit van de doctoraatscommissie van Van Tilburg en zijn bekend met haar onderzoek. Van Tilburg heeft drie belangrijke thema’s gevangen in drie contrasten, vergezeld met sprekende beelden. Een kijkje in de keuken, voordat ze de laatste fase van het doctoraat induikt. Én een nieuwe opening voor een gesprek over deze (opnieuw) relevante thema’s. 

De clips Studio Speelruimte, Studio Adempauze en Studio Het vatten het gesprek samen. De clips hebben een volgorde, maar zijn ook los te bekijken. Na een intro van 2.45 minuten richt het gesprek op drie afzonderlijke onderwerpen:
1. Studio Speelruimte - intro + 15.52 min. gesprek over ruimte
2. Studio Adempauze - intro + 15.16 min. gesprek over tijdservaring
3. Studio Het - intro + 14.12 min. gesprek over professie

Met dank aan de kunstvakdocenten: Esther Brouwer de Koning, Doreth Donkers, Dirk Hulsenboom, Irene Ulrich, Kim de Weijer, Sanne Avenhuis, Nadine van Hulst, Sheila Meijers, Inge Spaander en Ruben Tammer. Ook dank aan de kunstenaars die zij ontmoetten: Swendeline Ersilia, Milou van Ham, Suzanne Kippings, Navid Nuur, Sanne Rambags en Barbara Visser.

Mirjam van Tilburg is onderzoeker en docent aan de Master Kunsteducatie Fontys Hogeschool voor de Kunsten te Tilburg en woont in Rotterdam.
Partners: KunstLoc, Kenniscentrum Cultuureducatie Rotterdam, Willem de Kooning Academie Hogeschool Rotterdam en Master Kunsteducatie Fontys Hogeschool voor de Kunsten.
 

 


Geplaatst door Marielle Hulshoff
 
Reacties (0)
Het bericht is verzonden, deze zal worden geplaatst na goedkeuring.