februari

Studenten lerarenopleidingen Fontys snel aan het werk

open dag flos 2

Wie een studie wil doen met goede baankansen, moet voor een lerarenopleiding kiezen. Dat blijkt uit onderzoek van uitkeringsinstantie UWV. In de top 10 meest kansrijke hbo-opleidingen staan 9 lerarenopleidingen. “Niemand bij Nederlands gaat de deur uit zonder baan”, aldus lerarenopleider Vincent Westerwoudt van Fontys Lerarenopleiding Sittard.

Jaarlijks halen in Nederland ongeveer 64.000 studenten hun hbo-bachelor. Vaak hebben ze al een bijbaan of stage gehad tijdens hun studietijd, maar meestal begint rond de afstudeertijd de zoektocht naar een ‘echte’ baan.

Afgestudeerden van lerarenopleidingen starten met de beste positie op de arbeidsmarkt. Zij vinden volgens UWV snel een baan met een goed inkomen. Bij de lerarenopleidingen van Fontys Lerarenopleiding Sittard en Fontys Lerarenopleiding Tilburg blijkt dat veel studenten al tijdens hun studie een baan vinden.

De top 10 van hbo-opleidingen met de beste startpositie ziet er als volgt uit:

1. lerarenopleiding wiskunde
  2. lerarenopleiding techniekvakken
  3. lerarenopleiding Nederlands
  4. lerarenopleiding natuur-/scheikunde
  5. lerarenopleiding economie
  6. lerarenopleiding Engels
  7. lerarenopleiding overig
  8. lerarenopleiding biologie
  9. lerarenopleiding Duits/Frans/Spaans
  10. business it en management

Veel vraag naar docenten
Volgens de lerarenopleiders Nederlands bij Fontys Lerarenopleiding Sittard zitten studenten Nederlands in een gunstige positie. "Nederlands is een kernvak met veel uren, voorlopig zal er dus ook veel vraag zijn naar docenten." Ook bij wiskunde ziet de toekomst er rooskleurig uit. Lerarenopleider wiskunde Kevin de Bruijn van de lerarenopleiding in Limburg vertelt: “Veel studenten krijgen al in het vierde jaar een baan in het onderwijs aangeboden. Het lerarentekort wordt alleen maar groter, dus ook in de toekomst zal er veel vraag zijn naar goede leraren."

Ook bij de lerarenopleiding in Tilburg ziet het er goed uit voor studenten. “Door de nadrukkelijke verbinding van theorie en praktijk worden onze studenten zeer gewaardeerd. Ze zijn direct volwaardig lid van een vakgroep en brengen nieuwe inzichten mee die de kwaliteit van het onderwijs versterken", vertelt Esther Hol, opleidingscoördinator Nederlands.

Open dag
Op zaterdag 16 maart houdt Fontys Lerarenopleiding Sittard open dag voor scholieren en belangstellenden in een flexibele deeltijdopleiding of master. In Tilburg staan de deuren op 16 maart open voor scholieren, op woensdagavond 27 maart worden mensen die meer willen weten over deeltijdbachelors, flexibel studeren, masteropleidingen, cursussen en trainingen te woord gestaan.

Inschrijven voor de open dag of open avond kan hier.

Auteur: Ellen Langenhuijsen