september

Studenten in Tilburg positief getest op corona

GGD

De afgelopen week is er in Tilburg een aantal studenten positief getest op het coronavirus. Het gaat om meerdere clusters van grotere en kleinere groepen studenten die waarschijnlijk besmet zijn geraakt tijdens verschillende privé feestjes rond de introductieweek. De GGD doet bron- en contactonderzoek om te achterhalen hoe het virus zich heeft verspreid.

Uit het onderzoek is gebleken dat de besmettingen hebben plaatsgevonden buiten de onderwijsinstellingen. Het gaat om besmettingen in de privésfeer van studenten of in studentenhuizen. De positief geteste studenten zijn benaderd en zitten in isolatie. Alle tot dusver bekende nauwe contacten van de positief geteste personen zijn gebeld en dringend verzocht in quarantaine te gaan. Alle overige contacten worden niet beschouwd als ‘nauwe contacten’ en mogen naar college of blijven werken. Zij hebben contact gehad met de positief geteste personen, maar op een afstand van meer dan 1,5 meter bijvoorbeeld in een studentencomplex of in een bar.

Geen reden om nonchalant te worden
Woordvoerder Tineke Bennema van Tilburg University onderstreept nogmaals het belang van het naleven van de richtlijnen die door het RIVM worden gegeven. “Op de campus worden deze strikt opgevolgd en we verwachten dat onze studenten ook hun verantwoordelijkheid buiten de campus en de officiële activiteiten nemen. We begrijpen dat die richtlijnen een behoorlijke impact hebben op het sociale leven van studenten, maar dat kan geen reden zijn om nonchalant te worden. Voor onze eigen gezondheid, maar zeker ook die van anderen.” Fontys woordvoerder Mascha Arts vult aan: “Het groeiend aantal besmettingen onder jongeren leidt ook bij Fontys tot alertheid en zorg. Fontys wil uiteraard voorkomen dat het virus zich onder jongeren verder en sneller verspreidt. Enerzijds uit het oogpunt van gezondheid, anderzijds omdat we er niet aan moeten denken dat de recente ontwikkelingen negatieve gevolgen hebben voor de maatschappij en in het bijzonder deze doelgroep in het volgen van fysiek onderwijs.”

GGD roept studenten op om alert te blijven
De GGD Hart voor Brabant houdt de situatie nauwlettend in de gaten. Door het bron- en contactonderzoek weten we hoe het virus zich verspreidt en kunnen we snel bijsturen en zo samen het virus beheersen. Maar dat kunnen we niet alleen. Allereerst doen we een dringende oproep aan studenten om alert te blijven en zich te houden aan de maatregelen: houd 1,5 meter afstand, vermijd drukte en was je handen goed en regelmatig.

Let daarnaast goed op je gezondheid. Heb je klachten zoals verkoudheid, keelpijn of koorts? Blijf thuis en laat je gratis testen. Bel voor een afspraak naar 0800-1202 of plan een test in via www.coronatest.nl. Door de test weet je of je op dat moment besmet bent met het coronavirus. Zo kun je besmetting van de mensen om je heen voorkomen.

Overgenomen uit persbericht GGD Hart voor Brabant