januari

Studenten helpen startups op slimste vierkante kilometer van Europa

In september van afgelopen jaar is een handjevol Fontys studenten een compleet nieuw concept gestart op de High Tech Campus in Eindhoven. Met Fontys Consultancy helpen de studenten verschillende startups op de slimste vierkante kilometer van Europa met korte opdrachten op het gebied van marktonderzoek, communicatie, financieel budgetteren en andere business-gerelateerde activiteiten. Met de werkzaamheden die de studenten verrichten, willen ze nieuwe ondernemingen ondersteunen en eigen vaardigheden en interesses verder ontwikkelen.

Het team
Het Fontys Consultancy team bestaat momenteel uit International Business en Commerciële Economie studenten: Anna Bubnova, Christine Emers, Daphne Oberije, Pablo Schoots en Carsten Tillmanns. Daarnaast worden zij ondersteund door bedrijfskunde studenten Jurre Hendrikx, Mirelle Dohmen en Robin Dohmen. Zij zijn ingezet bij een project van een van de startups. Het initiatief wordt gecoördineerd door docent Shane O'Seasnáin.

Wat doet Fontys Consultancy?
Het Fontys Consultancy kantoor vormt een brug tussen Fontys en de High Tech Campus. Dit doen zij op verschillende manieren:

1. Samenwerking
    De eerste en tevens belangrijkste manier is de samenwerking met verschillende bedrijven op de High Tech Campus door het uitvoeren van uiteenlopende opdrachten. Denk hierbij aan het doen van marktonderzoek, het schrijven van een businessplan en het uitvoeren van diverse communicatie-activiteiten. Met name het verschil in opdrachten en opdrachtgevers maakt het voor de studenten leuk en uitdagend. Gemiddeld duren de opdrachten zo’n twee tot vier weken, maar wanneer het bedrijf extra tijd nodig heeft, kunnen ze wat uitlopen.

2. Stageplekken en tijdelijke projecten
    Fontys Consultancy zorgt voor stageplekken en koppelt bovendien studenten aan korte(re)termijnopdrachten als het Honours Programme en het Real Case Project. Hiermee creëren zij extra kansen voor de studenten van Fontys Hogeschool Economie en Communicatie. De opdracht is om in samenwerking met de HTC een helder beeld te schetsen van de bedrijven hier en hun behoeftes.

3. Ondersteuning van docenten en opleidingen
    Ten derde brengen de studenten Fontys werknemers in contact met de bedrijven, zodat zij de mogelijkheid krijgen om kennis te delen en om samen een bijdrage te leveren aan de maatschappij. Momenteel werken de studenten aan een project voor de vierdejaars keuzevakken van de opleiding International Business en ondersteunen zij de opleiding Ondernemerschap & Retail Management met het plannen van een workshop.

4. De locatie
    Via het kantoor op de HTC krijgen de studenten een perfect inzicht in de wereld van het ondernemerschap, wat van grote toegevoegde waarde kan zijn voor de verdere loopbaan van onze studenten. Deze unieke omgeving biedt een leerzame ervaring en geeft toegang tot een enorm netwerk in de Brainport regio.

Fontys Consultancy, meer weten?
Heb je interesse of wil je weten of Fontys Consultancy iets voor jou is? Stuur dan gerust een mail naar FontysConsultancy@fontys.nl.

Auteur: Tekstbureau Drukletters