juli

Studenten behalen lesbevoegdheid in twee jaar dankzij flexibel studeren in deeltijd

Voor het eerst lukte dit studenten van de lerarenopleiding Gezondheidszorg en Welzijn

Sinds september 2018 biedt de lerarenopleiding Gezondheidszorg en Welzijn (GZW) de mogelijkheid flexibel te studeren in deeltijd. Studenten stellen zelf hun eigen lesprogramma samen aan de hand van de verschillende leeruitkomsten waaraan zij moeten voldoen. Belangrijke factoren waarmee rekening wordt gehouden bij de invulling hiervan zijn de vooropleiding van de student (en waar mogelijk daarop gebaseerde vrijstellingen) en de werkplek waar hij of zij tijdens de studie aan de slag gaat. Het blijkt succesvol! Deze zomer studeren de eerste studenten binnen twee jaar af. Iets dat voorheen, binnen het reguliere (vierjarige) lesprogramma, niet mogelijk was.

We spraken enkele van de desbetreffende studenten, Melanie van der Oest en Danique Soetens, over hoe zij de opleiding hebben ervaren. Beide zijn het er roerend over eens: “Het doorlopen van dit versnelde traject is pittig! Het vraagt zelfstandigheid, vermogen om te plannen, discipline en een flinke dosis doorzettingsvermogen. Je mag het niet onderschatten, maar wanneer je er volledig voor gaat, is het de gewonnen tijd zeker waard!” Melanie: “In het begin was het vooral aftasten wat de mogelijkheden zijn. Het is een nieuw traject en je volgt tegelijkertijd lessen uit leerjaar 1, 2 en soms zelfs uit leerjaar 3. Zowel voor ons als voor docenten was dat even wennen. Zo zat er soms overlap in lestijden van verschillende vakken of kwam het wel eens voor dat lessen onverwacht extra drukbezocht werden met flex-studenten.” Danique vult aan: “Gaandeweg verliep dit soepeler en ontdekte je vanzelf wat verstandige keuzes zijn qua planning. We hebben met zijn allen leerzame verbeterpunten gehaald uit dit eerste traject. Voor het volgende cohort studenten zal het dan ook fijn zijn hieraan een voorbeeld te kunnen nemen”.

Eerste keer voor de klas
Studenten van de flexibele deeltijdopleiding staat naast deze pittige studie een extra uitdaging te wachten: velen van hen gaan direct bij de start van het studiejaar aan de slag voor de klas. “Je wordt echt in het diepe gegooid. Je start een nieuwe opleiding en tegelijkertijd een nieuwe baan in het onderwijs, een voor mij nog onbekend vakgebied”, aldus Melanie. Desondanks zijn beide studenten erg te spreken over deze aanpak. Danique licht toe: “Juist doordat je direct voor de klas staat en tegelijkertijd zelf les krijgt over o.a. vakdidactiek, ben je veel bewuster bezig met je eigen manier van lesgeven. Daarnaast dagen de verschillende studieopdrachten ook uit om beter te presteren in je baan. Al met al leer je zo in korte tijd ontzettend veel.”

Zowel Danique als Melanie zijn dan ook positief gestemd wanneer we vragen of ze de flexibele deeltijdopleiding kunnen aanraden aan anderen. “Zeker als je al werkervaring in de zorg hebt en nu aan de slag wilt in het onderwijs, is dit een fijn traject. Míts je er 100% voor wilt gaan en het geen probleem vindt regelmatig je weekenden en/of vakanties hiervoor op te offeren”, zeggen de studenten lachend, maar met een serieuze ondertoon.

We willen Danique en Melanie, en natuurlijk hun afgestudeerde medestudenten, dan ook van harte feliciteren met dit fantastische resultaat en alvast een fijne, welverdiende zomervakantie wensen!

Melanie van der Oest (links) en Danique Soetens (rechts) bij de uitreiking van het propedeuse getuigschrift in 2019.

Auteur: Kelly van der Heijden