25
februari
2019
|
12:13
Europe/Amsterdam

Student Job Janssen organiseert festivals

Job 1

Job Janssen wil mensen gelukkig maken. Daarom organiseert hij feesten waarbij het familiegevoel centraal staat. Dat die feesten inmiddels meer dan tweeduizend bezoekers trekken is een mooie bijkomstigheid, maar: ‘Het moet geen machine worden.’

Job Janssen (19) studeert Communicatie – International Event, Music & Entertainment Studies (CO IEMES). Daarnaast organiseert hij feesten. Dat begon als een hobby. ‘Samen met drie vrienden wilde ik een oudjaarsfeest organiseren. We zijn op zoek gegaan naar een locatie en daarna is alles gaan rollen: organiseren, DJ’s regelen, promotie doen, content voor facebook maken, enzovoort.’ Ze hadden de ambitie om 200 tot 300 mensen te bereiken, maar het werden er 750. Alles ging goed en Job ontwikkelde een huisstijl en een logo. Het feest ging daarna verder onder de naam Blessed. Inmiddels organiseren ze evenementen voor meer dan 2000 bezoekers.

Technologie
Job zit in het tweede jaar van de opleiding CO IEMES. Op de vraag of Job in zijn opleiding gegroeid is op gebied van ondernemerschap, kennis van technologie en creativiteit, antwoordt hij: ‘Technologie gaat over meer dan de duct tape, ty wraps, ledschermen en DJ-booth die je nodig hebt op een festival. Het gaat ook over de social media en de data-analyse van de verkochte tickets op leeftijd en geslacht die we laten uitvoeren om onze doelgroep in kaart te brengen voor marketingdoeleinden. We doen bijna alles online.’

Jobs opleiding CO IEMES doet aan challenge based learning. Dat betekent dat studenten veel ruimte hebben om zelf aan vraagstukken en projecten te werken en zodoende hun vaardigheden te ontdekken en te laten groeien. ‘Daardoor heb ik op school veel voor Blessed kunnen doen. En het toffe was dat ik de medestudenten kon inschakelen om me te helpen. Zo hebben zij bijvoorbeeld meegedacht over extra content voor de social media. We delen kennis en leren van elkaar.’

Ondernemerschap
Het ondernemerschap is volgens Job wel duidelijk. ‘In onze regio was nog ruimte voor dit soort feesten, wij zijn succesvol in dat gat gesprongen. We zoeken de samenwerking met zalen en evenementstichtingen, zodat we samen iets mooi kunnen neerzetten. We groeien snel, maar wel op onze voorwaarden. Vroeger kende iedereen elkaar, nu niet meer, maar we moeten er wel in slagen om dat gezellige ‘familie’-gevoel vast te houden, anders vinden we het zelf ook niet meer leuk. Het moet geen machine worden.’

Creativiteit
En dan creativiteit. ‘Die is volop aanwezig in de opleiding. Dan heb je het niet alleen over praktische zaken, zoals het ontwikkelen van een huisstijl, maar ook over creatief denken. Ik heb geleerd dat het belangrijk is om een concept te hebben en dat tot in detail door te voeren. Zo kwam ik op familiegevoel. Mensen gaan naar een feest voor de gezelligheid, ze willen plezier hebben en daardoor voelen ze zich gelukkig. Al onze uitingen en activiteiten sluiten daarbij aan. Je ziet het familiegevoel ook letterlijk terug in het feit dat mijn moeder achter de bar staat en dat zelfs mijn oma soms een kijkje komt nemen.’

Auteur: Ingrid Oonincx

TEC for Society

De maatschappij verandert razendsnel en vraagt een meer ondernemende en nieuwsgierige houding van studenten en professionals. Fontys ziet het als haar opdracht om in dit proces een centrale rol te spelen. Kennis en vaardigheden die hiervoor essentieel zijn noemen we TEC: Technology, Entrepreneurship en Creativity. Wie over TEC-skills beschikt, wil begrijpen hoe technologie vraagstukken kan oplossen, durft te ondernemen en zoekt naar creatieve oplossingen en samenwerkingen. Onze studenten, afgestudeerden, docenten en onderzoekers leveren zo een proactieve bijdrage aan een duurzame en rechtvaardige samenleving. TEC for society!