september

Sporthogeschool strijkt neer in Breda

aftrap congres2

Breda gaat samenwerken op het gebied van bewegen en sport met Fontys Sporthogeschool. Met ingang van het studiejaar 2018-2019 komen via een partnership elk jaar ruim 40 1e- en 2e-jaars hbo-studenten van de opleiding Sportkunde naar Breda. Zij gaan in de Bredase wijken, op scholen en in de openbare ruimte bestaande activiteiten begeleiden, nieuwe activiteiten opstarten en onderzoek doen. Woensdag 26 september was de officiële aftrap van de samenwerking door de Bredase wethouder Sport Daan Quaars, coördinator partnerships Sofie Moresi van Fontys Sporthogeschool en een aantal studenten Sportkunde. Dit gebeurde op het landelijk congres van de Vereniging Sport en Gemeenten in Breda.

Daan Quaars, wethouder Sport: “Ik ben blij met deze overeenkomst, waarin we de afspraken voor samenwerking officieel vastleggen. Het partnership met Fontys Sporthogeschool past bij onze ambitie en bij het beleidsplan Team Breda, de visie op bewegen en sport 2017-2030. Bredanaars van alle leeftijden komen in beweging, in de wijken, in de openbare ruimte en op scholen. De Eindhovense studenten ondersteunen ons, brengen (digitale) denkkracht, vernieuwing en andere ideeën mee. Omdat we de 8e gemeente zijn die zo’n samenwerking aangaat, geeft het ons ook toegang tot de expertise en de instrumenten die andere gemeenten ontwikkelen. En de studenten kunnen bij ons natuurlijk rekenen op een leuke en goed begeleide stageplek.”

Matty van Est, directeur Fontys Sporthogeschool: “Wij zien het als onze opdracht om bij te dragen aan een gezonde en vitale maatschappij. Een leven lang gezond bewegen door allereerst goed te leren bewegen en daarna met plezier meer te bewegen. De ambitie van Gemeente Breda sluit uitstekend aan bij dit streven en wij kijken dus uit naar deze samenwerking.”

Dit partnership draagt met extra bewegen en sport bij aan de gezondheid van veel Bredanaars en het versterkt de sociale samenhang. Door de verbindingen met sportaanbieders, maatschappelijke organisaties, scholen en het bedrijfsleven wordt de lokale organisatiekracht groter. Deze jonge sport- en beweegprofessionals in spé zorgen voor een kwalitatief goed beweeg- en sportaanbod, met als doel dat deelnemers verantwoord en duurzaam gaan bewegen en sporten. De studenten gaan naar school in Eindhoven, in Breda brengen ze de lessen in praktijk. In overleg met de thematafel Breda Beweegt en andere partners in de stad wordt afgestemd waar de studenten aan de slag gaan.

Studenten Sportkunde verrichten de aftrap van de samenwerking tussen Breda en Fontys (Foto: Carmen Walman)

Auteur: M&C Fontys Sporthogeschool i.s.m. Gemeente Breda (PCo)