juli

Spoedcursus hoogbegaafdheid

lisa en tom vissen

Er is tot nu toe erg weinig onderzoek gedaan naar hoogbegaafdheid na de middelbare schooltijd, terwijl wel bekend is dat hoogbegaafden vast kunnen lopen wanneer leer- of werkomgevingen niet bij hen aansluiten. Hierdoor kunnen hoogbegaafden hun studie- of werkmotivatie verliezen, onderpresteren of zelfs uitvallen. En wanneer hoogbegaafden uitvallen, valt er veel innovatiekracht voor onze regio weg. Naar schatting is meer dan 10% van de hbo-studenten hoogbegaafd. Hoog tijd dus om hier meer over te weten te komen én om passende interventies te ontwikkelen.

Eén zo’n interventie werd ontwikkeld door Esther Bulthuis, inmiddels alumnus Toegepaste Psychologie, in opdracht van lectoraat Dynamische Talentinterventies van Fontys Hogeschool HRM en Psychologie en lectoraat Leren & Innoveren van Fontys Hogeschool Kind en Educatie. Haar ‘spoedcursus hoogbegaafdheid’ is gericht op docenten van Fontys Hogeschool ICT en is bedoeld om hen inzicht te geven in de kennis over hoogbegaafdheid die ze al hebben, en om deze docenten handvatten te bieden om binnen hun lessen te differentiëren en te motiveren. Dit doet Esther door middel van zes hele korte, interactieve video’s. Hierin worden twee studenten omschreven, waarbij één kenmerken van hoogbegaafdheid vertoont. Door deze studenten te volgen door de video’s heen, leer je meer over hoogbegaafdheid én over welke vormen van onderwijs goed kunnen aansluiten bij deze studenten.

Meer weten? Neem dan eens een kijkje op de website van lectoraat Dynamische Talentinterventies. Of kijk de eerste video uit de serie via onderstaande mediaspeler. De volledige playlist met alle zes interactieve video’s vind je hier. Veel kijkplezier!

Geplaatst door: Mariëlle Rosendaal