maart

Shoe-TIMeS good practice in Wetenschapsbrief OCW

shoe times

‘Nieuwsgierig en betrokken’ is de titel van de Wetenschapsbrief die minister Van Engelshoven van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap (OCW) onlangs aan de Tweede Kamer aanbood. Het tweejarige onderzoeksproject Shoe-TIMeS van Fontys Paramedische Hogeschool wordt daarin genoemd als good practice van publiek private samenwerking in het hbo. Shoe-TimeS richt zich op het voorkomen van voetproblemen bij diabetespatiënten.

Kunnen bewegen en deelnemen aan maatschappelijke activiteiten hebben grote invloed op de kwaliteit van leven. Diabetespatiënten lopen vaak het risico om juist op dit vlak in te moeten leveren. Als gevolg van hun aandoening krijgen zij op termijn vaak last van chronische voetproblemen. Als zij hun voet(en) niet op tijd laten behandelen, rest op termijn geen andere oplossing dan deze te amputeren.

Samenwerking
De onderzoekers van Shoe-TIMeS ontwikkelen een meetsysteem om (af)schuifkrachten van de voeten te meten tijdens het lopen. Daardoor krijgen ze meer inzicht in de biomechanische eigenschappen in en rondom de weefselstructuren van de voet. Dit onderzoek wordt uitgevoerd door studenten van verschillende opleidingen onder begeleiding van docenten en partners uit het bedrijfsleven. Fontys werkt in dit project samen met TU Eindhoven, mkb-bedrijven, de Nederlandse Vereniging van Orthopedische Schoentechniek en Diabetesvereniging Nederland. Dit project levert regelmatig afstudeeropdrachten, stageplaatsen en multidisciplinaire projectgroepen op. Inmiddels hebben meer dan honderd studenten een actieve bijdrage geleverd aan dit project.

Goed voorbeeld
In de Wetenschapsbrief staat dat hogescholen voor een eigen oriëntatie in onderzoek kiezen en met het praktijkgericht onderzoek een onmisbare positie innemen in de Nederlandse kennisinfrastructuur. ‘Dit onderzoek is gericht op het verhogen van de kwaliteit van de hbo-afgestudeerden, op het responsief houden van het onderwijs én op het innoveren van de beroepspraktijk.’ Shoe-TIMeS wordt in de Wetenschapsbrief gepresenteerd als een goed voorbeeld van publiek private samenwerking.

Eind dit jaar wordt het tweejarig SIA-RAAK onderzoeksproject Shoe-TIMeS opgeleverd.

Download de Wetenschapsbrief van OCW.

Auteur: Fontys Paramedische Hogeschool / Bewerkt door: Ingrid Oonincx