19
december
2022
|
09:58
Europe/Amsterdam

Scholierenconcert Helmond maakt muzieklessen compleet

AME-studenten zingen het kinderlied dat op school met leerlingen is ingestudeerd.

Voor een volle zaal optreden in de Helmondse Cacaofabriek kan voor professionals al spannend zijn. Maar hoe voelt dat als je zo’n 10 jaar bent? Voor tientallen leerlingen van basisscholen in de stad werd dit op 8 december werkelijkheid, als sluitstuk van een samenwerking tussen Fontys Academie voor Muziekeducatie en CultuurContact Helmond. “Ik was niet zenuwachtig.”  

“Het is belangrijk voor je ontwikkeling; voor je creativiteit en ontspanning, om plezier te maken.” Zonder nadenken somt AME-docent Nicky van Erp - van den Nieuwenhuyzen op waarom scholen meer muziekonderwijs moeten krijgen. “Muziekeducatie leert je bovendien op een andere manier naar de wereld te kijken. Samen zingen zorgt voor een groepsgevoel.”

Foto Tara van den Hurk

Volle bak 
En samen gezongen werd er, op 8 december in de Cacaofabriek. Zowel ’s morgens als ’s middags was het volle bak in de grote zaal. Om beurten beklommen leerlingen van groepen 5 tot en met 8 van verschillende Helmondse scholen het podium. Bij het zingen van hun op school geleerde kinderlied, bespeelden velen een percussie-instrument. 
Zoals de 10-jarige Tara van den Hurk. Zij had gekozen voor een schudei, een mini-sambabal. “Het ging goed, ik was niet zenuwachtig”, zei de leerling van groep 7 van basisschool Silvester-Bernadette na afloop. Tara gaat zeker door met muziek maken: “Ik zing bij Ready to Rock (een muziekproject voor scholen in Helmond, red.) en ga hier volgend jaar wéér optreden.” 

Foto Nicky van Erp - van den Nieuwenhuyzen

Structureel muziekonderwijs 
Dat zullen ze bij CultuurContact Helmond graag horen. Eerder bekroop de organisatie het gevoel  dat bij de plaatselijke scholen muziekles wel een boost mag krijgen. “Nu komt het vaak neer op groepsleerkrachten die daar zin in en tijd voor hebben”, weet Kirsten Smeenk van ‘CultuurContact’.  Het Helmondse bureau vroeg alle dertig basisscholen in de stad of zij het belangrijk vinden dat daar structureel muziekonderwijs komt. Alle dertig hebben inmiddels hun handtekening gezet onder het convenant van Méér Muziek in de Klas Helmond. 
De wil is er dus, maar hoe breng je het in praktijk?  Door contact te zoeken met de Academie voor Muziekeducatie in Tilburg, onderdeel van Fontys Hogeschool voor de Kunsten. Die heeft hiervoor de projecten én studenten. Meermaals speelden zij al een rol bij de landelijke dag van stichting Méér Muziek in de Klas met onder meer workshops voor pabo-studenten. “In Helmond zorgde Kirsten voor allerlei scholen waar onze zestien studenten stage konden lopen”, vertelt Fontysdocent en tevens studiecoach Nicky. “Regulier en speciaal onderwijs, schakelklassen met kinderen van vluchtelingen, en Pabo De Kempel.” 
Tweedejaarsstudent Yonca Gärber liep vijf weken stage op de ‘Silvester-Bernadette’ en verzorgde de wekelijkse muzieklessen voor de groepen 7 en 8. “Ik had al eens aan groep 4 lesgegeven. Het gave was dat ik na de les omarmd werd door een kind, omdat ze het zo leuk had gevonden. Daarvoor dóé je het!” Yonca wil docenten lesmateriaal sturen, zodat zij verder kunnen gaan met muziekonderwijs. 

Volgend jaar weer? 
Want met het eindconcert in de Cacaofabriek zit het project er op. “Het was een dusdanig succes dat de kans op een vervolg volgend jaar groot is. En wellicht ook in een andere stad”, zegt Fontysdocent Nicky. 
Wat mede-organisator Kirsten vooral raakte, waren de reacties vanuit het speciaal onderwijs. “Ze hebben daar gezien wat muziek met kinderen doet. Eigenlijk willen ze er veel meer mee gaan doen.” 

 

Tekst: Tim Durlinger