Richard Wanders: VSB bursaal Fontys Kunsten

Richard Wanders

We stelden de VSB bursalen (zij die een VSB beurs kregen toegekend) van Fontys Hogeschool voor de Kunsten (FHK) een aantal vragen. Aan het woord is Richard Wanders, alumnus Muziektheater Klassiek / Master of Music.

Hoe wist je van het bestaan van de VSB? Tijdens de bachelor Muziektheater Klassiek hebben we op FHK ooit een voorlichting gehad over VSB. Op dat moment dacht ik er nog niet aan om te studeren in het buitenland, maar die bijeenkomst heeft me aan het nadenken gezet of dit toch niet een mogelijkheid voor mij was. Na mijn Master of Music ben ik zelf een aantal maanden naar Manchester gegaan en toen heb ik ook besloten om nog te proberen om een jaar daar te studeren. Gelukkig kwam ik er toen achter dat ik het VSB fonds nog steeds aan kon schrijven.

Wanneer vertrek je waar naar toe? Als alles goed gaat vertrek ik in september naar Manchester om te studeren aan the School of Vocal Studies & Opera aan The Royal Northern College of Music (RNCM).

Waarom naar het buitenland? Allereerst is een buitenlandse studie natuurlijk een goede ervaring voor de algemene ontwikkeling. Ik hoop als persoon hier heel erg door te groeien. Ik denk namelijk dat het zijn van een artiest en muzikant ook een deel een verhaal vertellen is. Om een verhaal te vertellen is het ook fijn om zelf een rijke levenservaring te hebben. Verder heb ik bewust gekozen voor het RNCM. Ik ben in de afgelopen jaren al vaker op en neer naar dit conservatorium geweest en heb er dit schooljaar al 3 maanden mogen studeren. Dit heeft mij een heel goed beeld gegeven van hoe dit conservatorium mij kan helpen om de artiest/muzikant te worden die ik wil zijn.

Wat ga je daar doen? Ik ga een éénjarig PG-dip programma volgen. Tijdens dit programma hoop ik veel ervaring op te doen op het podium, binnen en buiten de school. Verder wil ik onder begeleiding van de docenten heel veel nieuwe operarollen in studeren.

Altijd al je droom geweest? Het is altijd al mijn droom geweest om op het podium te staan. Van kleins af aan zong ik al door speelgoedmicrofoontjes en gaf ik optredens in de vorm van toneelstukjes. Toch is mijn liefde voor opera pas later gekomen, toen bleek dat mijn stem hier toch echt veel geschikter voor was dan voor het pop/musical repertoire. Nu vind ik opera een van de mooiste kunstvormen die er bestaat, want wat is er mooier dan onversterkt samen met een groot orkest muziek te maken.

Zou je ook zijn gegaan zonder VSB beurs? De VSB beurs is voor mij echt essentieel. Een studie in Engeland kost meer dan 10.000 pond per jaar voor enkel de studiekosten. Helaas heb ik nu ook nog niet mijn volledige begroting rond, dus het wordt nog spannend of het voor mij mogelijk gaat worden. Het crowdfunding concert wat ik gepland had in de Concertzaal van Theaters Tilburg is ook helaas vanwege de coronacrisis niet door gegaan. Maar ik blijf moed houden, ik heb nog een paar andere beurs aanvragen lopen en ik ben een harde werker die voor alles een oplossing vindt. Dus dit gaat ook zeker in dit geval zijn.

Waarom denk je dat de commissie jou heeft geselecteerd (niet bescheiden zijn!!)? Wanneer ik begin te praten over mijn passie dan komt er een grote glimlach op mijn gezicht en ik heb gemerkt dat die vrij aanstekelijk is. Als ik vertel over zingen en wat ik wil bereiken met mijn stem dan laat ik volgens mij een stuk van mijn passie zien. Verder werk ik hard en zorg ik dat ik overal het meeste uithaal. Hiernaast heb ik mooie plannen en idealen voor de toekomst. Ik ben realistisch in hoe de kunstenwereld zich ontwikkelt en ik denk dat ik hier een mooie bijdrage aan kan leveren.

Kom je weer terug naar nederland? Zeker! Er is een aantal dingen die ik graag zou willen doen. Een samenwerking met bijvoorbeeld een dansgezelschap om een interdisciplinair stuk te maken. Maar verder wil ik ook gaan kijken of ik een bedrijf op kan zetten of voor een bedrijf kan werken dat voor dementerende mensen en andere mensen in verzorgingstehuizen optredens geeft. Ik heb gemerkt dat deze mensen door muziek in een hele andere wereld terecht kunnen komen en dat dit kan helpen met hun gezondheid. Het lijkt me heel mooi om hier aan bij te kunnen dragen. Verder is het natuurlijk een droom om een solistische rol bij de Nationale Opera te mogen zingen.

Zou je het leuk vinden om ons bij FHK regelmatig te laten weten hoe het met je gaat? Zeker! Manchester is een hele mooie stad en ik denk dat het ook leuk is om te zien hoe andere conservatoria er van binnen uitzien. Dus dit lijkt me leuk om te delen, maar ook vooral om het te zien van andere studenten die in het buitenland studeren.

Geplaatst door Marielle Hushoff, Fontys Hogeschool voor de Kunsten Tilburg, 28 mei 2020
Reacties (0)
Het bericht is verzonden, deze zal worden geplaatst na goedkeuring.