september

Project Shoe-TIMeS genomineerd voor RAAK-award

d0d71d2b-b748-4f64-aa91-ef3d10dae8c2_0_Shoe-TiMeS klein

Een ‘slimme zool’ die continu krachten van de voeten meet om daarmee orthopedische schoenen en zolen te optimaliseren. Dat is de focus van het RAAK-award genomineeerde project Shoe-TIMeS. Shoe-TIMeS is een van de zes genomineerde projecten voor de RAAK-award. De genomineerde projecten geven een mooi beeld van de relevantie en innovativiteit van het onderzoek van hogescholen. Binnenkort pitchen de genomineerden hun onderzoek bij de jury. Tijdens het SIA-congres op 19 november maakt de jury de winnaars bekend.

Over Shoe-TIMeS
Wereldwijd heeft 10% van de bevolking te maken met een vorm van diabetes. Een ziekte die, als gevolg van een minder gevoel in de voet, kan leiden tot ernstige gezondheidsklachten. In de ernstigste gevallen kan dit zelfs leiden tot (gedeeltelijke) amputatie van de voet. Orthopedisch schoentechnologen en podotherapeuten leveren aangepaste orthopedische schoenen of inlegzolen. Speciaal ontworpen en gemaakt om een perfecte pasvorm te bieden.Om te weten of ze daar ook goed in geslaagd zijn moeten ze zich baseren op subjectieve, kwalitatieve maatregelen zoals klanttevredenheid en afname van klachten. Fred Holtkamp van de Fontys Paramedische Hogeschool en zijn team wil met dit project een meetapparaat ontwikkelen dat voortdurend krachten en druk kan meten tijdens iemands activiteiten in het dagelijks leven.Orthopedisch schoentechnologen en podotherapeuten kunnen zo’n apparaat gebruiken om de effectiviteit van de schoenen en inlegzolen die ze gemaakt hebben, te onderbouwen.

Over de RAAK-award
Ieder jaar reikt Regieorgaan SIA een prijs uit voor het beste praktijkgericht onderzoek, de RAAK-award. Met de prijs wil Regieorgaan SIA het onderzoek van hogescholen meer bekendheid geven en de kwaliteit ervan verhogen. Nominaties worden beoordeeld op:

• De relevantie van het onderzoek voor het onderwijs en de praktijk.
  • De doorwerking van het onderzoek richting onderwijs en praktijk of onderzoek.
  • Hoe innovatief is het onderzoek?

Lees meer over het project Shoe-TIMeS.

auteur: Monique van Laar