11
mei
2023
|
11:00
Europe/Amsterdam

Plenk: Duurzaam genieten duurzame borrelplank

Menno Plenk

Voor de meeste Nederlanders is de vrijdagmiddagborrel -of kortweg vrijmibo- inmiddels niet meer weg te denken. Even gezellig een flesje openen en een borrelplankje klaarmaken is een favoriete bezigheid. Menno Eekels en Tim van Griensven richtten in coronatijd Plenk op: zij fabriceren borrelplanken van gerecycled kunststof. Menno studeert momenteel aan de Avans Hogeschool en volgde het afgelopen halfjaar de Minor Ondernemerschap aan Fontys om meer te leren over het runnen van een bedrijf.” 

Het idee voor Plenk ontstond door de verschillende bijbanen van Menno en Tim, zowel in de horeca als bij een kunststofverwerker. Menno: “De gebruikte borrelplanken in de horeca waren van eenzelfde materiaal als waarmee ik bij het kunststofbedrijf werkte, alleen niet hergebruikt. Zo kwamen we eigenlijk op het idee om de planken te gaan fabriceren uit restmateriaal. Doordat de planken gemaakt worden van verschillende kleuren plastickorrels, is iedere plank uniek. Ook zijn ze van nature bacterieproof en vaatwasserbestendig.” 

Nieuwe inzichten op de Minor Ondernemerschap 
In drie jaar tijd is Plenk van een idee uitgegroeid naar een goedlopend bedrijf, dat zowel aan bedrijven als aan particulieren verkoopt. Deze groei betekende dat het voor Menno tijd was om met de Minor Ondernemerschap zijn skills te verfijnen. Terwijl hij als derdejaars student aan de Avans Hogeschool Finance & Control studeert, was een ‘uitstapje’ naar Fontys geen enkel probleem. Tijdens de minor kreeg Menno nieuwe inzichten. Hij noemt een voorbeeld over het bepalen van de doelgroep van Plenk: “Eigenlijk schoten we in het begin heel erg met hagel: particulieren, de horeca, resellers, etcetera. Eén van de eerste dingen die we tijdens de minor gedaan hebben is een focus aanbrengen. Zo zijn we erachter gekomen dat de markt van de kerstpakketten heel interessant is voor ons, waardoor we ons meer op de B2B-markt zijn gaan richten.” 

Die strategie heeft nu al resultaten opgeleverd, vertelt Menno trots. “We zijn hard gegroeid het afgelopen jaar, juist door te focussen op een markt die in één keer grote volumes af kan nemen. Ook stonden we onlangs op de grootste beurs voor de kerstpakkettenmarkt. Hier hebben we veel nuttige contacten opgedaan. Verder heb ik geleerd wat mijn sterke en zwakke punten zijn. Ik ben bijvoorbeeld goed in het bedenken van een product, maar minder sterk in sales. Doordat ik dat nu van mezelf weet, kan ik mijzelf verbeteren." Ook de begeleiding vanuit Fontys Centrum voor Ondernemerschap vond Menno zeer nuttig: "Ik heb veel gehad aan mijn coaches die zelf ook uit het bedrijfsleven komen. Hun ervaringen en tips zijn erg goed van pas gekomen en hebben mij veel geleerd” 

Steentje bijdragen 
Kunststof heeft eigenlijk een slechte reputatie, legt Menno uit: “Wanneer het over plastic en de problemen gaat, gaat het meestal over single-use plastic. Dat is natuurlijk een probleem, maar het is ook een ontzettend veelzijdig materiaal dat, mits van goede kwaliteit, ontzettend lang mee kan gaan. Met het lokaal hergebruiken van plastic afval voorkomen we dat het naar het buitenland verscheept wordt om daar in de natuur terecht te komen. Bovendien houden we de vervuiling door transport zo klein mogelijk. Door onze borrelplanken van gerecycled kunststof te vervaardigen proberen we ons steentje bij te dragen aan een beter milieu.” 

Al met al kijkt Menno positief terug op de Minor Ondernemerschap. “Ik merk dat het met name op het gebied van Business Development veel opgeleverd heeft. Door de combinatie van begeleiding uit de praktijk en gerichte theorie leer je hoe je jezelf beter onder de aandacht moet brengen en op een andere manier naar je bedrijf te kijken. Ik durf wel te zeggen dat ik het maximale uit de minor gehaald heb.” 

Auteur:  Fontys Centrum voor Ondernemerschap