Tilburg,
17
maart
2016
|
10:07
Europe/Amsterdam

Pedagogiekstudent ontwerpt familiespel voor families met verstandelijk beperkt kind

spel.jpg

Janneke Buijnsters, student aan Fontys Hogeschool Pedagogiek in Tilburg, heeft het bordspel ‘Brussen’ ontworpen voor families met een verstandelijk beperkt kind. Het spel is speciaal bedoeld voor de broers en zussen (brussen) van het beperkte kind. Deze kinderen krijgen minder aandacht of worden zelfs vergeten en kunnen zich daardoor eenzaam en geïsoleerd voelen.

Het spel is geschikt voor kinderen van zeven tot en met twaalf jaar en kan gespeeld worden met vrienden, ouders en/of familie. De inhoud is theoretisch onderbouwd. De werking van het spel is tweeledig. Enerzijds kunnen door het spel brussen kennis opdoen over kinderen met een beperking en eigen ervaringen delen met medespelers. Anderzijds leren de ouders hoe het kind de thuissituatie ervaart en kunnen ze hierop inspelen. Doordat het een gezelschapsspel is, wordt er meteen aan de behoefte van tijd en aandacht voldaan en voelt een jonge brus zich meer gehoord.

Het bordspel 'Brussen' is gemaakt naar aanleiding van het keuzearrangement 'To play or not to play' van de opleiding Fontys Hogeschool Pedagogiek.

Stage
“Tijdens mijn stage bij een orthopedisch dagcentrum waar kinderen met een verstandelijke beperking komen, werd me duidelijk dat juist de broers en zussen van het beperkte kind wel eens vergeten worden. Theoretische onderzoeken bevestigen dat beeld. Zo is het idee voor een spel ontstaan, ik vind het belangrijk dat ook deze kinderen de aandacht krijgen die ze verdienen”, vertelt Janneke. “Brussen snappen dat hun zorgintensieve broer of zus veel aandacht vraagt, maar ook zij hebben behoefte aan tijd en aandacht van hun ouders. Alleen al door het spelen van het bordspel wordt er meer tijd en aandacht gegeven aan de brussen” aldus Janneke.

Op dit moment is er nog maar 1 exemplaar van het bordspel. Bij voldoende belangstelling wordt bekeken of het spel op de markt kan worden gebracht.