14
december
2020
|
13:29
Europe/Amsterdam

Our Brave New World: Hoe internet en digitalisering de creatieve industrie beïnvloeden

OBNW2

Op 8 december organiseerde Fontys kennisthema Creative Economy een talkshow onderzoekspublicatie Our Brave New World. Our Brave New World gaat over hoe digitalisering en internet de creatieve industrie beïnvloeden en veranderen. De publicatie bespreekt belangrijke ontwikkelingen in de sector en geeft het overzicht van wie met deze thema’s bezig zijn. In een zogenoemde mapping komt dit samen: een handig en mooi overzicht van innovators in de creatieve industrie. 

Talkshow 
In de talkshow gingen Paulien Dresscher (curator en onderzoeker Our Brave New World) en Jorge Alves Lino (leider van Fontys kennisthema Creative Economy) het gesprek aan met verschillende experts, over de ontwikkelingen in de creatieve industrie. Zo werd gesproken over de functie van festivals, kunstmatige intelligentie en de staat van het internet. Enkele conclusies van het gesprek: 

  • Festivals fungeren vaak als laboratorium, daarom zijn festivals logische onderzoekspartners om samenwerking mee aan te gaan. Denk bijvoorbeeld aan de plotselinge switch van offline naar online tijdens de coronacrisis. Festivals laten ons zien welke technieken en user-experiences bruikbaar zijn voor het creatieve proces.  

  • Virtual Reality (VR) is meer dan een vorm van een verhaal, het creëert een beleving die voor de bezoeker bijna werkelijk is. Nieuwe mogelijkheden die daarmee ontstaan zijn bijvoorbeeld het behandelen van een angststoornis in een VR-omgeving, het geven van een complexe technische training of het organiseren van een beurs in een VR-omgeving.  

  • Als we ons voorstellen dat technologie de mens gaat vervangen bij bepaalde werkzaamheden, lijkt de technologie een bedreiging. Wanneer we haar zien als ‘partner’ die ons gaat helpen in plaats van vervangen, is die bedreiging weg. Denk bijvoorbeeld aan robotjournalisten; zij kunnen zelfstandig conceptteksten maken, maar we willen deze zelf controleren voordat we het publiceren. De robot helpt en bespaart ons tijd.  

  • We zien steeds meer samenwerking van organisaties om verschillende tools te verbeteren en eerlijker te gebruiken. Kunstmatige intelligentie bijvoorbeeld, wordt niet alleen technologisch ontwikkeld door ingenieurs. Er worden allerlei expertises betrokken bij ontwikkeling; ethicici, ontwerpers en ook allerlei gebruikers bij verschillende toepassingen. Juist op die manier maken we de technologie meer maatschappelijk verantwoord.  

Website met interactieve kaart 
Op termijn komt ook een website beschikbaar die overzicht geeft van deze ontwikkelingen in de creatieve industrie; de mapping van thema’s en de experts die hiermee bezig zijn. Deze website wordt een digitaal platform met een interactieve kaart, gebouwd om de creative community te verbinden. 

Deze community gaat belangrijk zijn om kennis te delen en mensen te verbinden. Onderzoekers en ontwerpen kunnen samenwerken om de thema’s te verkennen en samen oplossingen te ontwerpen. Het delen van kennis uit deze sector en deze toegankelijk maken voor een breder publiek is belangrijk omdat we daarmee inzicht krijgen in ontwikkelingen in de nabije toekomt. Op deze manier kunnen we tijdig signaleren wat de kansen en bedreigingen zijn voor de maatschappij. 

Creative Economy 
De onderzoeksthema Creative Economy onderzoekt de invloed en impact van de kunsten en creative industries in een heerlijke economie. Naast Creative Economy zijn ook health, high tech systems and materials, learning society en smart society kennisthema’s waarop Fontys zich strategisch richt. Binnen deze thema’s doet Fontys onderzoek om een bijdrage te doen aan het antwoord op grote hedendaagse maatschappelijke vraagstukken.  

De talkshow wordt binnenkort ook online gepubliceerd. Om op de hoogte te blijven kun je Fontys kennisthema Creative Economy volgen op social media. 

Facebook | Linkedin | Instagram | Twitter | YouTube 

 

 

auteur: Linda van de Ven