mei

Openbaar college: Sport, het is niet al goud wat blinkt

Marc en Steven 2

Sport verbroedert en sport verdeelt. Sport draagt bij aan een gezondere samenleving, aan sociale verbinding en is aantrekkelijk voor commerciële partijen. Tegelijkertijd is sport te linken met rellen, ongelijkheid, corruptie en machtsmisbruik. Lector/hoogleraar Steven Vos en sportmarketeer Marc van der Linden geven ons in dit openbaar college inzicht in de twee kanten van sport. Dit college vindt plaats op donderdagavond 8 juni in de LocHal in Tilburg. Het college is gratis toegankelijk, maar graag wel vooraf aanmelden.

Sport wordt geroemd als instrument om aan sociale inclusie en verbondenheid te werken, maar is in haar meest competitieve vorm de arena van winnaars en verliezers en zorgt daarmee ook voor uitsluiting. Sportverenigingen draaien op bezielde vrijwilligers, terwijl de (marketing)inkomsten van topclubs en -sporters in de miljoenen lopen. De overheid investeert in sportverenigingen om maatschappelijke doelstellingen te realiseren, maar is het misschien beter om in te zetten op meer samenwerking met commerciële partijen? In een speelveld waar gigantisch veel belangen zijn, hebben we soms wat behoefte aan duiding. Door middel van anekdotes en verhalen nemen Steven Vos en Marc van der Linden ons mee in de wereld van sport.

Steven Vos
Steven Vos (op de foto rechts) is lector ‘Move to Be’ binnen Fontys Sporthogeschool in Eindhoven en hoogleraar ‘Ontwerpen voor Sport en Vitaliteit’ aan de Technische Universiteit Eindhoven. Hij is gepromoveerd aan de KU Leuven met een proefschrift over de relaties tussen overheid, sportverenigingen en commerciële partijen in het aanbieden van breedtesport. In 2021 won hij de prestigieuze Deltapremie voor de maatschappelijke impact van zijn praktijkgericht sport- en beweegonderzoek. In zijn vrije tijd is hij bestuurder van een zwemvereniging.

Marc van der Linden
Marc van der Linden is coördinator van de Johan Cruyff Academy van Fontys in Tilburg waar studenten topsport kunnen combineren met studeren. Ook werkt hij als docent sportmarketing voor de opleiding Commerciële economie –SPECO sportmarketing die studenten klaarstoomt voor een functie als sportmarketeer of sportmanager. Tevens is hij coördinator van de minor Waardecreatie binnen de Topsport. In zijn vrije tijd is hij trainer bij een amateur voetbalteam.

Wat, waar en hoe?
Openbaar college, donderdag 8 juni, 19.30-21.00 uur (inloop vanaf 19.00 uur)
LocHal, Burgemeester Brokxlaan 1000, 5041 SG Tilburg.
Toegang gratis, maar vooraf aanmelden is verplicht via dit formulier.
Fontys Hogeschool organiseert dit college in samenwerking met de Kennismakerij (bibliotheek Midden-Brabant).

Openbare colleges Fontys
In de hedendaagse wereld ben je nooit uitgeleerd. Een leven lang nieuwsgierig blijven is dan ook geen keuze meer, maar een must. Fontys is als kennispartner actief in de regio om de professionals van de toekomst op te leiden. We willen onze kennis niet alleen delen met onze studenten, maar ook met jou. In toegankelijke openbare colleges gaan onze docenten, studenten en lectoren in op actuele ontwikkelingen en thema’s. Dat levert je niet alleen kennis en informatie op, maar ook verrassende inzichten. Meer informatie over onze colleges vind je op de website

Tekst: Ingrid Oonincx