april

Boek Iris van Hest brengt overzicht in marktonderzoeksmethoden

Hoe je via een onderzoeksboom overzicht en structuur aanbrengt

Iris van hest 5-3

Door de bomen het bos niet meer zien. Het is een gevoel dat (young) professionals niet vreemd is wanneer zij hun onderzoek opzetten. Fontys docent-onderzoeker Iris van Hest bedacht daarom de ‘onderzoekboom’. Haar boek geeft inzicht in de diversiteit aan onderzoektechnieken die je in kunt zetten bij marktonderzoek.

De ‘onderzoeksboom’
Het begint allemaal onder de grond, met de wortels van marktonderzoek. Die bestaan uit begrippen als validiteit en betrouwbaarheid, maar ook uit een onderzoekende houding en ethisch handelen. In de stam volgen de onderzoekstappen, vanaf de aanleiding tot aan de keuze voor een specifieke onderzoektechniek. De verschillende technieken zijn de uitlopers van een drietal dikkere takken: deskresearch, verbaal onderzoek en observatie. Het boek eindigt met een toelichting op de wijze waarop je je resultaten kunt analyseren.

Actuele commerciële vraagstukken
In dit boek ontdekt de young professional stapsgewijs hoe je op een gestructureerde, creatieve en logische manier marktonderzoek ontwerpt. Belangrijk hierbij is de integratie met het commerciële werkveld. Steeds wordt de link gelegd met het concrete (commerciële) marketingvraagstuk waar het om draait. Je vindt onder meer antwoorden op: Welk type vragen werken bij loyaliteitsonderzoek? Hoe onderzoek je een customer journey? Hoe achterhaal je de koopcriteria van potentiële klanten?

Voor marktonderzoekers en studenten in het hoger onderwijs
“Mijn doel was om een boek te maken wat structuur en overzicht biedt,” aldus Van Hest. “Er zijn zoveel onderzoeksmethodes, dat studenten soms door de bomen het bos niet meer zien. Ik hoop met dit boek structuur terug te brengen. En dat young professionals ontdekken wat er met marktonderzoek mogelijk is. Want uiteindelijk zit onderzoek doen ook gewoon in onze genen!”

Over het boek en de auteur
Marktonderzoekdesign is voor iedereen die marktonderzoek ontwerpt en voor studenten in het hoger onderwijs die in hun stage- en afstudeerperiode zitten. Het boek kan hier besteld worden.

Iris van Hest is docent-onderzoeker bij Fontys Hogeschool Economie en Communicatie bij het lectoraat Smart Marketing en Strategie. Meer informatie over haar vind je op Fontys.nl.

auteur Michelle Breemans