15
mei
2020
|
11:01
Europe/Amsterdam

Minister Van Engelshoven onder de indruk van online studiekeuzebegeleiding bij Fontys

00-FO-107311

Minister Ingrid van Engelshoven (Onderwijs, Cultuur en Wetenschap) is erg onder de indruk van de online voorlichting en studiekeuzebegeleiding die Fontys aanbiedt. Om haar daarover meer te vertellen vond op 12 mei een rondetafelgesprek plaats, online natuurlijk. Aan ‘tafel’ zaten aankomende studenten, decaan en teamleider uit het voortgezet onderwijs en het mbo, Fontysstudenten, een studieloopbaanbegeleider en communicatieprofessionals.

Een naadloze aansluiting van het mbo en vo op het hbo, daar begint het allemaal mee. En die aansluiting moet naadloos zijn. ‘Samen moeten we ervoor zorgen dat de student geen drempels hoeft te ervaren. En dat gaat, door hoe we nu samenwerken, met de jaren beter’, zegt Margret Lingers, teamleider Commerciële opleidingen van ROC Summa college. ‘We hebben met meerdere opleidingen echt een kijkje kunnen nemen bij Fontys [voor Corona, red.]. Dat geeft een veel realistischer beeld. Onze scholieren hebben meer vertrouwen in de overstap naar het hbo. In het keuzedeel ‘voorbereiding hbo’ zit de grote winst’.

Iets waar Laurie Rademakers, decaan van het Heerbeeck College in Best, jaloers op is. ‘Dat keuzedeel willen we op het vo ook, maar dat is lastig te organiseren. Loopbaanoriëntatie en – begeleiding (Lob) is geen wettelijke verplichting. En dan gaat ander werk voor veel docenten voor. Gelukkig zijn er veel mogelijkheden voor onze scholieren om zich online te oriënteren’. 

Maken van de juiste keuze
En juist die online oriëntatie heeft sinds het sluiten van de onderwijsgebouwen een enorme vlucht genomen. Fontys heeft haar website helemaal ingericht naar de behoefte van de aankomende student. En iedere opleiding biedt een eigen online open dag-pagina. Hierop vinden scholieren onder andere opties om te chatten of mailen met een docent of student en zijn voorlichtingsfilmpjes te bekijken, waarin studenten vertellen hoe het is om (bij Fontys) te studeren; dat wat je anders tijdens een gesprek op een open dag zou doen. Inge Maas, student Toegepaste Psychologie, is een van de studenten waarmee gechat kan worden: ‘de meeste bezoekers zijn gewoon heel benieuwd. Weten niet zo goed wat er allemaal is, wat ze willen. Het liefst (video)bel ik met de persoon. Dan voel je die persoon beter aan, kijk je naar zijn of haar interesses en welke opleiding leuk lijkt. Het voordeel ten opzichte van een echte open dag: ik heb hun nummer en kan op een later tijdstip nog even contact hebben om te vragen of ze nog informatie nodig hebben. Ik help ze graag met het maken van de juiste keuze. Dat vind ik nog belangrijker dan dat ze perse voor Fontys kiezen’.

Online open dagen
Joris Oostveen, Wesley Gilkes en Rafaëlle van Nispen gaan vanaf volgend jaar alledrie een opleiding volgen bij Fontys. Wesley heeft nog een echte open dag kunnen bezoeken. Daarna twijfelde hij nog tussen twee opleidingen en bezocht later nog de online open dagen van deze opleidingen. Daarmee kreeg hij een heel goed beeld van de opleidingen en is erg te spreken over de heldere informatie die hij kon vinden. Daarnaast heeft hij twee gesprekken gehad met Mark Lemmen, studieloopbaanbegeleider.Rafaëlle is te spreken over de intake van haar studie via videobellen. In dat gesprek kreeg ze een goed beeld over de opleiding. Joris is vooral uit op duidelijkheid maar snapt dat Fontys het natuurlijk ook niet allemaal weet. Hij is al heel blij met hoe goed er bij Fontys ‘geïmproviseerd’ is en ‘de communicatie verloopt uitstekend’!

Joris en Rafaëlle wisten eigenlijk al welke opleiding ze wilden gaan doen. Joris heeft nog wel de online sneak preview studieweek gedaan: ‘Er staat een weekagenda, en daarin staan allemaal filmpjes, online gastcolleges, minicolleges, opdrachten. Daar wordt een realistisch beeld geschetst van wat je te wachten staat bij de opleiding. Ook kan je met een 360 graden camera door school lopen. En dat was fijn, want de locatie had ik nog niet in het echt gezien’.

Laurie vult hierop aan: ‘Leerlingen zijn heel erg op zoek naar informatie op internet. Ze gaan het steeds spannender vinden om in het echt naar een school te gaan. Juist voor die groep zijn die online mogelijkheden een goede uitnodiging om toch nog te gaan proefstuderen’.

Van Engelshoven vraagt zich daarop af hoe het zit met de behoefte om te weten wie je medestudenten worden. Kom ik volgend jaar wel tussen de goede mensen te zitten? Mark Lemmen vertelt dat daar nog geen oplossing voor is. ‘Bij het online proefstuderen zetten de meeste studenten de camera uit’.

Verbinding maken 
Het lijkt wel of de generatie die zo vaak online bezig is, juist nu behoefte heeft aan ‘echt’ contact. Inge merkt dat ook tijdens het wekelijkse Praktijkatelier bij haar opleiding. ‘Veel overleg, je voelt de spanningen. Je neemt dan even 10 minuten voor echte praat. Niet over school, maar echt hoe het met de persoon gaat. Fijn om even als ‘mens een binding te maken’.

Minister Engelshoven spreekt op dat punt nog wel haar zorgen uit over de nieuwe eerstejaars studenten. ‘Hoe komen die met elkaar in contact? hoe kunnen we hen zo goed mogelijk ondersteunen in de sociale cohesie’?

Luuk Henssen, studentlid commissie studiesucces: ‘Het zou zonde zijn als je geen verbinding hebt met je nieuwe klasgenoten. Die drempel moet weg. Goed om over na te denken. Wees daarin zo creatief mogelijk: pubquizen, online sportsessies, alles kan helpen’. Volgens Laurie is de verbinding met je klasgenoten ‘essentieel voor het studiesucces’.

Normaal gesproken maken nieuwe studenten tijdens de Purple introductieweek kennis met elkaar, met de stad, met de gebouwen, de docenten. Dat moet nu anders ingestoken worden. Daar wordt nog volop over nagedacht. In het herstartplan dat Fontys nu maakt is de sociale dimensie van heel groot belang. Joep Houterman, voorzitter College van Bestuur: ‘onze toekomstige eerstejaars zijn de meest kwetsbare groep maar ook het welzijn van de medewerkers is van groot belang. Een van de grootste uitdagingen is dat we elkaar op blijven zoeken en daar gaan we iedereen volop op ondersteunen.

Onder de indruk
Joris, Wesley en Rafaëlle gaan in ieder geval vol vertrouwen hun start bij Fontys tegemoet. Allemaal hopen ze een leuke en goede start te kunnen maken in augustus. En die goede start wordt ze zeker ook online geboden. Elke opleiding heeft alles wat je moet weten als beginnende student is bij elkaar gezet op 1 pagina. Hoe werkt een hogeschool, hoe werkt je e-mail, waar zit de administratie. Een wegwijs in de opleiding zelf. Maar ook Fontys Helpt en Let’s stay connected zorgen ervoor dat je als Fontysorganisatie kunt laten zien aan je (nieuwe) studenten dat je er echt voor hun bent. Dat je hulp kunt krijgen indien gewenst en waar je terecht kunt.

Minister Van Engelshoven: ‘Ik ben erg onder de indruk. Heel fijn voor de scholieren om je vooraf digitaal te kunnen oriënteren. Blij te horen dat de studenten er vertrouwen in hebben. Ook goed om na te denken over wat je kunt behouden van het digitale als straks alles weer normaal is.'
Ze gaat zeker ook sneak preview week volgen. En wat betreft de journalisten in spe Joris en Rafaëlle: ‘jullie ga ik ooit nog tegen komen met laptop, microfoon en notitieblok in de hand’.


Wil je meer weten over de online voorlichting en (studiekeuze)begeleiding neem dan contact op met:
Rob Doorleijers (aansluiting, studiekeuze), r.doorleijers@fontys.nl, Jorijn van Hoof (online voorlichting), j.vanhoof@fontys.nl of Rosemarie Moonen (programma studiesucces), r.moonen@fontys.nl. 

 

auteurs: René Luijendijk, Monique van Laar