03
september
2019
|
14:05
Europe/Amsterdam

Met een voorsprong naar het hbo

Cyril+PAP+klein

Het Pre Academic Programme is een nieuw onderdeel van de introductie bij Fontys. Het programma is bedoeld voor eerstejaarsstudenten die van het (v)mbo komen of die als eerste in hun gezin gaan studeren. ‘Door zich voor de start van hun studie alvast te verdiepen in hun talenten en kennis te laten maken met de academische vaardigheden en studievaardigheden, maken ze een betere start in het hbo,’ aldus projectleider Marieke Kamphuis.

Cyril Verveer (18) ging na vmbo-tl naar de havo. Om zich voor te bereiden op zijn studie Rechten doet hij mee aan het Pre Academic Programme. Cyril: ‘Ik wilde alvast wat meer weten over de inhoud van de opleiding en tips te krijgen over studeren in het hbo. Het is ook fijn als je alvast wat mensen van je opleiding kent, dat geeft je een voorsprong.’

Thema's
De vier introductiedagen van het Pre Academic Programme zijn verdeeld in thema’s. De eerste dag wordt er kennisgemaakt met de opleiding, op dag twee komt het onderwerp identiteit, kernwaarden en kwaliteiten aan bod en wordt er door middel van casussen wat dieper ingegaan op de inhoud van de opleiding. De derde introdag gaan de studenten aan de slag in workshops over thema’s als persoonlijk leiderschap, feedback en talent. De afsluitende dag worden er persoonlijke doelen gesteld die aan de groep worden gepresenteerd. De hele introductie zijn er ouderejaarsstudenten aanwezig. In de rol van coach delen zij hun ervaringen met de eerstejaarsstudenten. Cyril vindt dat een goede toevoeging aan het programma: ‘Ik herken mezelf in hun verhalen. Dat werkt heel motiverend.’

Doe het gewoon!
Madelon van Bergen (19) kan haast niet wachten om met de opleiding Rechten te beginnen en meldde zich daarom aan voor dit afzonderlijke introductieprogramma. De vwo’er is erg enthousiast: ‘De sfeer is goed en het is gezellig. Ik vind de casussen leuk en het levensverhaal van een van de ouderejaarsstudenten is me bijgebleven. Het gaat niet bij iedereen zonder slag of stoot.’ Een van die levensverhalen komt van Kajetan Michaljow (21). Hij komt oorspronkelijk uit Polen en woont sinds acht jaar in Nederland. Hij moest erg veel moeite doen om hier op de havo te worden toegelaten. Toch lukte het. Zijn advies: ‘Zeg niet dat je iets niet kunt. Doe het gewoon!’ Inmiddels studeert hij al een aantal jaar succesvol aan de Juridische Hogeschool en is hij voorzitter van de medezeggenschapsraad.’

Spannend
Isa Smets (21) deed vmbo-kader. Vanwege haar goede cijfers kon ze naar mbo4, daarna nam ze een tussenjaar om te gaan werken en na te denken over een vervolgopleiding aan het hbo. De keuze viel op Social Work. ‘Omdat ik er een jaar tussenuit ben geweest en omdat ik de overstap van mbo naar het hbo best spannend vind, heb ik me hiervoor aangemeld. Het bevalt erg goed. Het is leuk en interessant en we hebben al een goede band onderling. De combinatie van persoonlijk en praktisch vind ik goed. Het is ook prettig om ervaringen te delen, dan merk je dat je niet alleen bent en dat iedereen het spannend vindt of iets anders heeft waarover hij of zij onzeker is. Dat was een eyeopener voor mij.’

Motivational speaker Imane Chentouf vertelt in haar presentatie over haar lange weg van vmbo-kader naar de universiteit. Ze gaat in op het zogenaamde imposter syndrome waarbij mensen hun successen toeschrijven aan geluk, niet aan zichzelf. Een valkuil waarvoor de succesvolle carrièrevrouw de studenten waarschuwt, maar waar ze zelf, naar eigen zeggen, ook alert op moet blijven.

Open en eerlijk
Susanne Adriaanse (22) heeft al een studiecarrière achter zich liggen. Ze studeerde drie jaar aan een hbo-lerarenopleiding totdat bleek dat ze daar niet gelukkig van werd. Ook Susanne begon ooit op het vmbo, gevolgd door de mbo-opleiding Sociaal Maatschappelijke Dienstverlening. Nu staat ze aan de start van een nieuwe hbo-opleiding: Social Work. Waarom meldde ze zich aan voor deze introductie? ‘Ik wilde graag alvast wat mensen van mijn studie leren kennen. De algemene introductie trok me niet, want die is te veel gericht op feesten en drinken. Hier leren we elkaar kennen in een fijne sfeer. Iedereen is open en eerlijk, ook de ouderejaars. Daardoor krijg je een goed beeld van wat je kunt verwachten op de opleiding en niet het gevoel van ‘help, waar moet ik zijn?’

Die openheid en goede sfeer is te zien tijdens de workshop waarin studenten op zoek gaan naar hun talenten. Ze bespreken de positieve kanten van die talenten, maar ook de valkuilen. Er ontstaat al snel een open gesprek waarin studenten elkaar vrijuit tips geven. Op het einde geeft de workshopleider een advies mee: ‘We zijn vandaag op zoek gegaan naar jullie talenten. Daardoor weet je wat je in je hebt, maar ook waar je voor staat, wat je drijfveren zijn en waar je het voor doet. Het is belangrijk om die informatie in je achterhoofd mee te nemen tijdens de opleiding. Dat zorgt ervoor dat je steviger in je schoenen staat.’

Pre Academic Programme
Het Pre Academic Programme werd dit jaar voor het eerst gehouden voor studenten van de opleiding Rechten van de Juridische Hogeschool en de opleiding Social Work van Fontys Hogeschool Sociale Studies. Er waren ruim zestig aanmeldingen. Het programma sluit aan bij het doel om een meer inclusief onderwijssysteem aan te bieden. Uit onderzoek van Erasmus Universiteit blijkt dat het volgen van een dergelijk introductieprogramma leidt tot betere studieresultaten. Volgend jaar volgt er bij Fontys een tweede editie met meer opleidingen. Volgens projectleider Marieke Kamphuis is het programma toegankelijk voor alle nieuwe studenten, met de focus op eerstejaarsstudenten die van het (v)mbo komen of die als eerste in het gezin gaan studeren.  

​Auteur: Ingrid Oonincx