14
mei
2023
|
09:01
Europe/Amsterdam

Maak kennis met Kayli van het duurzame modelabel Zardie

Kayli Verbeek Zardie

Eigenlijk wist Kayli Verbeek (22) al haar hele leven wat ze wilde worden. Als tienjarige ging ze het liefst naar de coupeuse in haar dorp, om mee te kijken -en later- mee te helpen. Er was dan ook geen twijfel bij de opleiding die ze uiteindelijk ging volgen: specialist Mode & Maatkleding aan het Summa College. Momenteel studeert ze een HBO-bachelor Commerciële Economie- Digital Business Concepts, die dan weer van pas komt bij het runnen van haar eigen onderneming. 

Leer van ananasbladeren 
Sinds september 2022 is Zardie namelijk een feit: en een lang gekoesterde droom -een eigen modelabel- werd daarmee werkelijkheid. Maar Zardie is niet zomaar een modebedrijf, legt Kayli uit. “Tijdens mijn studie kwam ik steeds meer te weten over de mode-industrie, helaas een van de meest vervuilende industrieën. Met Zardie probeer ik daar wat aan te doen. Ik maak alleen gebruik van duurzame stoffen en probeer ook zoveel mogelijk te recyclen.” 

Niet alleen met haar gebruik van duurzame stoffen probeert Kayli het verschil te maken, ook op andere manieren houdt ze rekening met de planeet. “Wanneer ik leer gebruik, zorg ik dat ik natuurlijk leer gebruik, gemaakt van ananasbladeren. Dat is een restproduct en veel milieuvriendelijker geproduceerd dan de vervuilende leerindustrie. Daarnaast ben ik momenteel bezig met een recycleprogramma: hierbij kunnen mensen hun oude Zardie-kledingstuk inleveren, waarbij ze korting krijgen op een nieuw item. Zo probeer ik in iedere schakel van mijn bedrijf rekening te houden met duurzaamheid.” 

Duurzame mode op maat 
Naast duurzaamheid is kwaliteit en originaliteit ook van belang. Bij Zardie zijn klanten dan aan het goede adres: het label geeft genoeg ruimte om kleding op maat te maken. Kayli: “Door mijn vorige studie ben ik specialist in maatwerk. Het is dus geen enkel probleem om iets op maat te laten maken voor mijn klanten. Voorheen gebruikte ik veel standaardmaten, maar tegenwoordig is het mogelijk om direct je maten door te geven, waarna we samen een plan kunnen maken voor een mooi kledingstuk. Wanneer de klant de eigen maten nog niet weet, is het natuurlijk mogelijk om die even op te meten.” 

Zardie is sinds een paar maanden live en begint nu goed te lopen, vertelt Kayli trots. “In het begin maakte ik nog veel kleding voor familie en vrienden, maar de laatste tijd zie ik ook steeds meer andere klanten binnenkomen, die mij online gevonden hebben. Het is natuurlijk wel belangrijk om als beginnend bedrijf aan je naamsbekendheid en marketing te werken. Maar gelukkig gaat dat steeds beter. 

Pitchen voor meer naamsbekendheid 
Haar deelname aan de pitchbattle tijdens het Fontys Student Startup Festival biedt dan ook allereerst een mooie kans om Zardie voor een groter publiek te presenteren. Een beetje spannend is het wel, geeft Kayli toe. “Ik heb er eigenlijk niet eens zo’n probleem mee om voor een groep mensen te staan, maar ik vind het natuurlijk wel spannend om te zien wat mensen uit de branche van Zardie vinden. Wie weet haal je er wel een investeerder uit, of raak je aan de praat met iemand die je op een andere manier kan helpen. Het netwerk-aspect is dus ook zeker een belangrijk onderdeel voor mij. En natuurlijk wil ik heel graag winnen: de prijs zou heel goed van pas komen voor mijn bedrijf.” 

Auteur: Fontys Centrum voor Ondernemerschap