juli

Alten en Fontys Hogeschool Engineering vieren lustrum samenwerking hybride docentschap

Op donderdag 11 juli jl. vierden Fontys Hogeschool Engineering en ALTEN Nederland met het aansnijden van een taart het vijfjarige jubileum op het gebied van hybride tech-docentschap. In Nederland is een groot tekort aan technici op de arbeidsmarkt en is een hogere uitstroom van opgeleide technici noodzakelijk. Om dit te kunnen bewerkstelligen, zijn meer docenten nodig. Met de inzet van haar consultants als parttime docent biedt ALTEN aan Fontys al 5 jaar ondersteuning in het technische onderwijs.

Bart-Jan van Lierop (Teamleider opleiding Mechatronica van Fontys Hogescholen, instituut Engineering): “Het vergroten van de uitstroom van hoogopgeleide technici is alleen mogelijk met de inzet van meer docenten. Maar daar wringt de schoen, want er is een groot tekort aan techniekdocenten.” Dave van Markenstein (Business Manager ALTEN) “Niet alle technici willen de keuze maken voor een carrière in het onderwijs. We zien dat onze consultants tijdens hun universitaire studie al teaching assistant zijn geweest of Bachelor studenten hebben begeleid bij het afstuderen. Het hybride docentschap is voor onze consultants een aantrekkelijke manier om aan kennisoverdracht te doen en tegelijkertijd carrière te maken in het bedrijfsleven.” In de afgelopen vijf jaar hebben 12 consultants van ALTEN parttime als docent gewerkt bij Fontys Hogescholen in Eindhoven en lesgegeven in uiteenlopende vakken, zoals basis Elektronica, PLC Engineering, Control Engineering, Robotics en Simulation & Modelling.

Momenteel start er in Brainport Eindhoven een pilot project op het gebied van hybride tech-docenten samen met stakeholders uit onder andere het vo, mbo, hbo, wo en het tech-bedrijfsleven. Doelen zijn zowel van kwalitatieve als kwantitatieve aard. Gestart wordt met ‘light’ vormen van hybride. Brainport Development is gevraagd dit pilotproject namens de partners te coördineren. ALTEN en Fontys maken van deze gelegenheid dan ook graag gebruik om collega-bedrijven uit de Brainportregio op te roepen om ons voorbeeld te volgen en de samenwerking tussen scholen en het bedrijfsleven op te zoeken.

Auteur: Annelies Moors