november

Logistiek studenten óók in coronatijd in bedrijf

27-FO-001312

Het mag voor iedereen duidelijk zijn dat het voor studenten in coronatijd lastig is een stageplek te bemachtigen. Bij de opleiding logistiek van Fontys in Venlo is men echter van mening dat praktijkgericht onderzoek ook in de Coronatijd gewoon door moet gaan. Het is voor de studenten namelijk veel leuker en leerzamer om projecten te doen met bedrijven dan louter theoretische cases uit te moeten voeren.

Om dit te realiseren hebben drie docenten van Fontys logistiek vanaf april 2020 actief gezocht naar productiebedrijven die de studenten een logistieke uitdaging konden voorleggen waaraan ze, naast de lessen, konden werken in het kader van het opdoen van praktijkervaring en het ontwikkelen van onderzoekend vermogen. Inmiddels is het project al meer dan twee maanden onderweg en zijn een 60-tal studenten wekelijks bezig om de uitdagingen die de bedrijven Berner, Caramba, Jabil, Saint-Gobain, TPE, Pile Fabrics, Ferross Staalbouw, Maasland Vleeswaren en Dings Kartonages aan hun hebben voorgelegd, uit te werken.

Intensieve samenwerking
De studenten hebben op de uitdagingen moeten solliciteren en zijn daardoor gekoppeld aan een voor hen interessant project, dat ook nog eens waarde oplevert voor het bedrijf. Om dit praktijkgerichte project te realiseren en in goede banen te leiden, moeten de docenten en begeleiders van de bedrijven intensief samenwerken in deze moeilijke tijd. In het begin van het project mochten alle studenten in kleine groepen bij de bedrijven op locatie gaan kijken hoe de productieprocessen verliepen. Hierdoor konden ze gerichte vragen stellen aan het bedrijf en data verzamelen. In een latere fase van het project, toen veel studenten niet meer op locatie mochten komen, werd er online waardevolle informatie met de studenten gedeeld, waarmee de studenten vervolgens op school verder konden gaan.

Kwaliteit
Inmiddels hebben alle studenten een tussenpresentatie gehouden waarop de bedrijven en school gezamenlijk feedback konden geven. De kwaliteit van het studentwerk is niet lager dan voor de Coronacrisis en ligt in enkele gevallen zelfs veel hoger. Dit bewijst dat er ondanks de Coronacrisis nog steeds veel mogelijkheden zijn voor samenwerking tussen studenten en bedrijven. Het kost iets meer inspanning dan voorheen, maar deze door Fontys ontwikkelde projectopzet, wordt door het bedrijfsleven omarmd ook, en vooral, tijdens de Coronacrisis.

Auteur: Anita Hammans